Difuze inovace na příkladu řetězce McDonalds v České republice a na Slovensku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F11%3A00049863" target="_blank" >RIV/00216224:14560/11:00049863 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Difuze inovace na příkladu řetězce McDonalds v České republice a na Slovensku
Popis výsledku v původním jazyce
Difúze je podle E.M. Rodgerse (2003) procesem, při kterém se inovace či jev přenáší určitými kanály mezi jedinci či sociálními skupinami v čase a prostoru; inovace je potom myšlenka, jež je možno považovat za novou. Dochází k šíření nových jevů, objektů,myšlenek, způsobů chování, nemocí, informací, zpráv apod. Prostorová lokalizace prodejních jednotek má difúzní charakter, časově vázané fáze tohoto procesu probíhají velmi rychle při neexistenci významnějších inovačních bariér. Dynamizace a expanze jižv zásadě přechází ve fázi vyplňování prostoru a mezer na trhu, důležitou roli zde hraje ovšem i firemní strategie. Cílem příspěvku je analyzovat a zobecnit vývoj fenoménu McDonalds v ČR a na Slovensku, který má v čase a prostoru mj. také charakter difúzního procesu, poukázat na podobnosti a odlišnosti průběhu difúzního procesu v obou zemích a zamyslet se nad blízkou budoucností.
Název v anglickém jazyce
Diffusion of Innovation: Example of McDonalds Chain Store in the Czech Republic and Slovakia
Popis výsledku anglicky
is transferred via certain channels between individuals or social groups in time and space; an innovation is a thought which can be considered new. New phenomena, objects, thoughts, ways of behaviour, illnesses, information, news, etc. are all spread, which brings about a multi-spectral possibility for perspective and an interdisciplinary approach. A spatial localization of various shopping places has a diffusion character; time-related phases of the process take place very fast if no significant barriers to innovation are present. Dynamization and expansion in principle grow into the saturation phase of space and gaps at the market; business strategy is important as well.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA403%2F09%2F0885" target="_blank" >GA403/09/0885: Prostorové modely chování v měnícím se urbánním prostředí z pohledu geografie času</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Auspicia
ISSN
1214-4967
e-ISSN
—
Svazek periodika
VIII
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
87-92
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—