Matematický model řízení konkurenční výhody dominantní firmy (Stackelbergův model oligopolu) ? formulace hypotézy.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F14%3A00077149" target="_blank" >RIV/00216224:14560/14:00077149 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Matematický model řízení konkurenční výhody dominantní firmy (Stackelbergův model oligopolu) ? formulace hypotézy.
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je na základě matematického modelu zformulovat hypotézu, která vysvětluje zdánlivě nelogické konkurenční chování dominantní firmy v oligopolní situaci (Stackelbergův model). Dominantní firma totiž v této situaci nevyužívá pro získání konkurenční výhody jako nástroj konkurenci cenou. Důvodem pro toto zaměření příspěvku je obecně rozšířená představa, že diskutované dvě konkurenční výhody jsou mezi uvažované konkurenty rozděleny v zásadě ?spravedlivě? - jedna z nich je přisuzována firmě velké (dominantní, tvůrci ceny), druhá pak firmě malé (firmě z konkurenčního lemu). Příspěvek dokazuje, že podnikatelská realita se od tohoto symetrického vnímání konkurenčních výhod významně liší. Znevýhodněna je firma tvořící konkurenční lem, a to vlivemřízení ceny produkce. Metodický základ příspěvku tvoří literární rešerše. Jsou rovněž využívány standardní analyticko-syntetické postupy. Ve významné míře využívá příspěvek analýzu bodu zvratu jako matematický model.
Název v anglickém jazyce
Mathematical model of the competitive advantage management (dominant firmy, Stackelberg oligopoly model) ? hypothesis formulation.
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is (using a mathematical model) to formulate a hypothesis that explains seemingly irrational competitive behavior of dominant firm in an oligopoly situation. The dominant firm in this situation is not used the price competition to gain a competitive advantage. Reason for this focus of paper is a widespread belief that discussed two competitive advantages are among considered competitors divided "fairly" - one of them to a dominant firm, the other to a company from the competitive fringe. The paper proves that the business reality differs significantly from this symmetric perception of the competitive advantage. The firm from competitive fringe is disadvantaged due the price control. Methodological basis of the contribution consists of a literature review. They are also used standard analytic-synthetic procedures. In a significant degree is used the potential of breakeven point analysis (mathematical model).
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AE - Řízení, správa a administrativa
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
9. mezinárodní vědecká konference ? ?Nové trendy 2014 ? New Trends 2014"
ISBN
9788087314678
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
362-370
Název nakladatele
SVSE Znojmo
Místo vydání
Znojmo
Místo konání akce
Znojmo
Datum konání akce
13. 11. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—