Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

INEFFICIENCY OF RAILWAYS IN CENTRAL AND EASTERN EUROPE – A DEA APPROACH

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F18%3A00102819" target="_blank" >RIV/00216224:14560/18:00102819 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    INEFFICIENCY OF RAILWAYS IN CENTRAL AND EASTERN EUROPE – A DEA APPROACH

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Measuring the efficiency of railways is an important issue because railway transport is considered to be an important means of transport by the European Union over the long term. Many studies have dealt with the efficiency of railways in Europe. A few of them have analysed the differences between Eastern and Western Europe. However, these studies have not addressed the identification of problems in terms of a suboptimal ratio of inputs (or outputs) using data envelopment analysis (DEA). Most post-communist Central and Eastern European (CEE) countries are characterized by very low relative efficiency for a number of historical, institutional, and other reasons. The aim of this study is to explore potential factors standing behind the low efficiency of CEE countries using a DEA approach – especially to identify redundant inputs entering the railway transport production process. The study employed DEA based on four inputs (track length, number of employees, and number of cars in passenger and freight transport) and two outputs (passenger-km and tonne-km) and included 24 European countries during 1999–2016. Excessive freight fleet size and overstaffing have been identified as redundant inputs in all CEE countries with the exception of the Baltic republics.

  • Název v anglickém jazyce

    INEFFICIENCY OF RAILWAYS IN CENTRAL AND EASTERN EUROPE – A DEA APPROACH

  • Popis výsledku anglicky

    Measuring the efficiency of railways is an important issue because railway transport is considered to be an important means of transport by the European Union over the long term. Many studies have dealt with the efficiency of railways in Europe. A few of them have analysed the differences between Eastern and Western Europe. However, these studies have not addressed the identification of problems in terms of a suboptimal ratio of inputs (or outputs) using data envelopment analysis (DEA). Most post-communist Central and Eastern European (CEE) countries are characterized by very low relative efficiency for a number of historical, institutional, and other reasons. The aim of this study is to explore potential factors standing behind the low efficiency of CEE countries using a DEA approach – especially to identify redundant inputs entering the railway transport production process. The study employed DEA based on four inputs (track length, number of employees, and number of cars in passenger and freight transport) and two outputs (passenger-km and tonne-km) and included 24 European countries during 1999–2016. Excessive freight fleet size and overstaffing have been identified as redundant inputs in all CEE countries with the exception of the Baltic republics.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50202 - Applied Economics, Econometrics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the International Scientific Conference QUANTITATIVE METHODS IN ECONOMICS Multiple Criteria Decision Making XIX, od s. 120-127, 413 s. 2018.

  • ISBN

    9788089962075

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    120-127

  • Název nakladatele

    University of Economics, Bratislava

  • Místo vydání

    Slovakia

  • Místo konání akce

    Trenčianské Teplice, Slovakia

  • Datum konání akce

    1. 1. 2018

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku

    000455265500015