Cost Shock in Public Tenders Impacting the Railway Operator
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F18%3A00105962" target="_blank" >RIV/00216224:14560/18:00105962 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doaj.org/article/abfa88f2d8004f23b48a9c8934db2c45" target="_blank" >https://doaj.org/article/abfa88f2d8004f23b48a9c8934db2c45</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1051/matecconf/201823500018" target="_blank" >10.1051/matecconf/201823500018</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Cost Shock in Public Tenders Impacting the Railway Operator
Popis výsledku v původním jazyce
The aim of this paper is to find out whether the cost shocks occur in the passenger rail transport, whether it can cause problems of financing as well as to evaluate the ways which are used by the purchaser of public transport to change the subsidy for carriers in case of cost shock. Results have shown that costs shocks can negatively impact financing of the subsidised passenger railway transport, so purchasers of the transport services must be extremely cautious in setting the tender documentation. So that purchasers avoid time-inconsistency solution, it is necessary to set the change in the subsidy in the contract. None of the tested clauses used by purchasers is ideal. We can see over-/under-compensation. The clause with 55 % of the consumer price index and 35 % of the change in labour costs in the transport sector reaches better results especially in contracts with vehicles purchased by the carrier.
Název v anglickém jazyce
Cost Shock in Public Tenders Impacting the Railway Operator
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is to find out whether the cost shocks occur in the passenger rail transport, whether it can cause problems of financing as well as to evaluate the ways which are used by the purchaser of public transport to change the subsidy for carriers in case of cost shock. Results have shown that costs shocks can negatively impact financing of the subsidised passenger railway transport, so purchasers of the transport services must be extremely cautious in setting the tender documentation. So that purchasers avoid time-inconsistency solution, it is necessary to set the change in the subsidy in the contract. None of the tested clauses used by purchasers is ideal. We can see over-/under-compensation. The clause with 55 % of the consumer price index and 35 % of the change in labour costs in the transport sector reaches better results especially in contracts with vehicles purchased by the carrier.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50201 - Economic Theory
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
MATEC Web of Conferences
ISBN
—
ISSN
2261-236X
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
1-8
Název nakladatele
EDP Sciences
Místo vydání
Žilina
Místo konání akce
Strečno
Datum konání akce
1. 1. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—