Just knowing you do it: The unacknowledged role of social influence on decision-making
Popis výsledku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Just knowing you do it: The unacknowledged role of social influence on decision-making
Popis výsledku v původním jazyce
Social proof, isomorphism, imitation, or vicarious learning – these are just some examples of terms used to describe the powerful role of social influence on decision-making. However, while powerful, it is often unacknowledged. Be the reasons conscious (“I don’t want to tell you”) or unconscious (“I am not influenced by others”), social influence needs to have a prominent role in the research on organizational decision-making. In this study, we summarize some of the theoretical perspectives on the role of social influence in decision-making. Then, we provide a case study illustrating its effects and its unacknowledgement by decision-makers. Combining these two parts, we aim to highlight the need to carefully assess possible social influence in further studies of decision-making, regardless of narratives we obtain from individual decision-makers.
Název v anglickém jazyce
Just knowing you do it: The unacknowledged role of social influence on decision-making
Popis výsledku anglicky
Social proof, isomorphism, imitation, or vicarious learning – these are just some examples of terms used to describe the powerful role of social influence on decision-making. However, while powerful, it is often unacknowledged. Be the reasons conscious (“I don’t want to tell you”) or unconscious (“I am not influenced by others”), social influence needs to have a prominent role in the research on organizational decision-making. In this study, we summarize some of the theoretical perspectives on the role of social influence in decision-making. Then, we provide a case study illustrating its effects and its unacknowledgement by decision-makers. Combining these two parts, we aim to highlight the need to carefully assess possible social influence in further studies of decision-making, regardless of narratives we obtain from individual decision-makers.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50204 - Business and management
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Scientific Conference of Business Economics Management and Marketing
ISBN
9788021095656
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
66-75
Název nakladatele
Masaryk University
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
1. 1. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—
Základní informace
Druh výsledku
D - Stať ve sborníku
OECD FORD
Business and management
Rok uplatnění
2019