Measuring Performance of European Airports
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F20%3A00116369" target="_blank" >RIV/00216224:14560/20:00116369 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Measuring Performance of European Airports
Popis výsledku v původním jazyce
This paper presents a performance evaluation of European airports, based on the application of Data Envelopment Analysis (DEA). We have evaluated 115 busiest airports in Europe according to the number of checked-in passen- gers in 2018. We used four inputs, including the number of Terminals, Runways, Boarding gates, and Aircraft stands. Three variables were used on the output side, namely Passengers, Movements, and Cargo. First, we estimated the airport efficiencies using the slack based measure super-efficiency model for the pooled dataset. Then we compared the performance of airports in public, private, and mixed ownership by applying the program evaluation procedure. It is based on separate efficiency evaluation within the groups followed by the comparison of the frontier values of the separate models. Kruskal-Walis test revealed statisti- cally significant differences in the performance of fully public, partially public, or privately owned airports.
Název v anglickém jazyce
Measuring Performance of European Airports
Popis výsledku anglicky
This paper presents a performance evaluation of European airports, based on the application of Data Envelopment Analysis (DEA). We have evaluated 115 busiest airports in Europe according to the number of checked-in passen- gers in 2018. We used four inputs, including the number of Terminals, Runways, Boarding gates, and Aircraft stands. Three variables were used on the output side, namely Passengers, Movements, and Cargo. First, we estimated the airport efficiencies using the slack based measure super-efficiency model for the pooled dataset. Then we compared the performance of airports in public, private, and mixed ownership by applying the program evaluation procedure. It is based on separate efficiency evaluation within the groups followed by the comparison of the frontier values of the separate models. Kruskal-Walis test revealed statisti- cally significant differences in the performance of fully public, partially public, or privately owned airports.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50202 - Applied Economics, Econometrics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
38th International Conference on Mathematical Methods in Economics (MME 2020) Conference Proceedings
ISBN
9788075097347
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
498-503
Název nakladatele
Mendel University
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
1. 1. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—