Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Souhrnná výzkumná zpráva projektu ekonomický model dopadů (nové) dostupnosti na pracovní trhy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F21%3A00119929" target="_blank" >RIV/00216224:14560/21:00119929 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Souhrnná výzkumná zpráva projektu ekonomický model dopadů (nové) dostupnosti na pracovní trhy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Výzkumná zpráva shrnuje výsledky hodnocení potenciálních dopadů plánovaných tras vysokorychlostních železnic/VRT či rychlých spojení/RS v České republice na pracovní mobilitu obyvatelstva, socioekonomický rozvoj regionů (včetně mezinárodních relací) a jeho udržitelnost. Pro řešení prvního tématu byl využit koncept mezní míry mobility výrobních zdrojů reflektující poměr mezi zvýšením příjmů spojených s dojížděním do zaměstnání a nákladů na dojíždění. Zpracované variantní scénáře průměrné rychlosti VRT/RS a podílů nákladů ztraceného času na hrubé mzdě potvrzují vysokou atraktivitu Prahy s odstupem následované Brnem a Plzní a (relativně málo atraktivní) Ostravou. V tomto kontextu tak lze očekávat určité přerozdělení dopravního trhu ve prospěch RS jako moderního dopravního prostředku, jehož potenciální dopady na celkovou úroveň příslušné poptávky však nebudou mít zásadní charakter. Řešení druhého výzkumného tématu vychází z originální prakticky verifikované teorie regionálního a udržitelného rozvoje a v tomto kontextu zohledňuje kvalitu podnikatelského prostředí a na jejím základě konstituované systémy pólů a os rozvoje jako determinant potenciální role RS z hlediska stimulace socioekonomického rozvoje dotčených regionů. Nejsilnější stimulační účinky lze předpokládat v případě plánovaného rychlého spojení trasy RS 3 následované trasou RS 1 a naopak s nejslabšími účinky v případě „spojovací“ trasy RS 2. Třetím výzkumným tématem je percepce potenciálních dopadů RS na udržitelnost rozvoje na základě aplikace konceptu externalit, které jsou členěny na všeobecné externality (indukované provozem) a územně specifické externality (indukované lokalizací tras). Na základě provedených analýz je možné konstatovat, že z tohoto pohledu se jako „environmentálně nejvíce přátelská“ jeví trasy 3 a 2, za kterými s odstupem následují trasy 1 (nejhorší pozice z hlediska dopadů na krajinné prostředí) a 4 (nejhorší pozice z hlediska dopadů na urbanistické prostředí). Z celkového pohledu lze informace získané řešením projektu účelně využít pro co nejobjektivnější stanovení priorit a optimalizaci výstavby jednotlivých tras RS s důrazem na prevenci společensky málo přínosných či kontroverzních řešení.

  • Název v anglickém jazyce

    Summary research report of the economic model of the impact of (new) accessibility on labour markets

  • Popis výsledku anglicky

    The research report summarises the results of the assessment of the potential impacts of the planned routes of high-speed railways/HSR or fast connections/FC in the Czech Republic on the labour mobility of the population, socio-economic development of regions (including international relations) and its sustainability. To address the first topic, the concept of marginal mobility of productive resources was used, reflecting the ratio between the increase in commuting-related income and commuting costs. The developed variant scenarios of the average HSR/FC speed and the shares of the cost of lost time in gross wages confirm the high attractiveness of Prague, followed by Brno and Plzeň and (relatively unattractive) Ostrava. In this context, a certain redistribution of the transport market in favour of FC as a modern means of transport can thus be expected, but the potential impacts on the overall level of relevant demand will not be substantial. The solution of the second research topic is based on the original, practically verified theory of regional and sustainable development and in this context takes into account the quality of the business environment and the systems of poles and axes of development constituted on its basis as determinants of the potential role of FC in terms of stimulating the socio-economic development of the regions concerned. The strongest stimulating effects can be expected in the case of the planned fast connection of the FC 3 route followed by the FC 1 route and, conversely, with the weakest effects in the case of the "connecting" FC 2 route. The third research topic is the perception of the potential impacts of RS on the sustainability of development based on the application of the concept of externalities, which are divided into general externalities (induced by traffic) and area-specific externalities (induced by the location of the routes). On the basis of the analyses carried out, it can be stated that from this perspective, Routes 3 and 2 appear to be the most environmentally friendly, followed by Routes 1 (worst position in terms of impacts on the landscape environment) and 4 (worst position in terms of impacts on the urban environment). From an overall perspective, the information obtained from the project design can be used effectively for the most objective prioritisation and optimisation of the construction of the individual RS routes, with an emphasis on the prevention of socially unhelpful or controversial solutions.

Klasifikace

  • Druh

    V<sub>souhrn</sub> - Souhrnná výzkumná zpráva

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50702 - Urban studies (planning and development)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL01000061" target="_blank" >TL01000061: Rychlá spojení metropolitních oblastí: ekonomický model dopadů (nové) dostupnosti na pracovní trh využívající velká data</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Počet stran výsledku

    57

  • Místo vydání

    ČR

  • Název nakladatele resp. objednatele

    Vytiskla Masarykova univerzita a Univerzita Karlova pro potřeby Ministerstva dopravy ČR

  • Verze