Has European Rail Policy Improved The Efficiency of European Railways?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F22%3A00127076" target="_blank" >RIV/00216224:14560/22:00127076 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.ingentaconnect.com/contentone/lse/jtep/2022/00000056/00000004/art00005#expand/collapse" target="_blank" >https://www.ingentaconnect.com/contentone/lse/jtep/2022/00000056/00000004/art00005#expand/collapse</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Has European Rail Policy Improved The Efficiency of European Railways?
Popis výsledku v původním jazyce
Existing studies of the impact of European rail reforms on efficiency have provided ambiguous findings. This paper uses an up-to-date dataset and many model specifications within various methods to provide more robust conclusions. The results suggest that a holding company model has some benefits over complete vertical separation in terms of efficiency, but these may be offset by lowered competition; separating freight and passenger transport increases efficiency. Competition in freight is beneficial, while competition in passenger transport depends on the level of competition. The benefits of competition can outweigh the costs of vertical separation when competition is more widespread.
Název v anglickém jazyce
Has European Rail Policy Improved The Efficiency of European Railways?
Popis výsledku anglicky
Existing studies of the impact of European rail reforms on efficiency have provided ambiguous findings. This paper uses an up-to-date dataset and many model specifications within various methods to provide more robust conclusions. The results suggest that a holding company model has some benefits over complete vertical separation in terms of efficiency, but these may be offset by lowered competition; separating freight and passenger transport increases efficiency. Competition in freight is beneficial, while competition in passenger transport depends on the level of competition. The benefits of competition can outweigh the costs of vertical separation when competition is more widespread.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50202 - Applied Economics, Econometrics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_026%2F0008430" target="_blank" >EF16_026/0008430: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
JOURNAL OF TRANSPORT ECONOMICS AND POLICY
ISSN
0022-5258
e-ISSN
1754-5951
Svazek periodika
56
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
445-463
Kód UT WoS článku
000884878700004
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85148045780