Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Aplikace metod vícekriteriálního rozhodování v oblasti lokalizace maloobchodních jednotek na území města Brna

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F23%3A00131723" target="_blank" >RIV/00216224:14560/23:00131723 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/2228/6676/4338-1/0#preview" target="_blank" >https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/2228/6676/4338-1/0#preview</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0311-2023-19" target="_blank" >10.5817/CZ.MUNI.P280-0311-2023-19</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Aplikace metod vícekriteriálního rozhodování v oblasti lokalizace maloobchodních jednotek na území města Brna

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Lokalizace je jedním z klíčových faktorů, které ovlivňují úspěch maloobchodních jednotek. Vhodně zvolená poloha může výrazně zvýšit atraktivitu dané prodejny a v konečném důsledku i její ziskovost. Nicméně rozhodování o lokalizaci je velmi komplexní, neboť zahrnuje zhodnocení mnoha faktorů. Tento příspěvek si proto klade za cíl porovnat a analyzovat více faktorů, které jsou relevantní pro rozhodování o lokalizaci maloobchodní jednotky v nákupních centrech na území města Brna za pomoci metod vícekriteriálního hodnocení variant. Na začátku výzkumu byla stanovena jednotlivá kritéria včetně vah. K výpočtu byly využity tři přístupy využívající kardinální informace o variantách podle každého kritéria (metoda váženého součtu, metoda bazické varianty a metoda TOPSIS). Dále byl využit jeden přístup vyžadující ordinální informace o variantách podle každého kritéria (metoda pořadí). Tyto metody umožnily systematicky srovnat a zhodnotit více kritérií souvisejících s lokalizací maloobchodní jednotky současně a zjistit pořadí nákupních center v Brně z hlediska jejich atraktivnosti. Bylo zjištěno, že nejvíce atraktivním nákupním centrem z hlediska lokalizace maloobchodní jednotky je nákupní a společenské centrum Galerie Vaňkovka, následované obchodním a zábavním centrem Olympia.

  • Název v anglickém jazyce

    Application of Multi-Criteria Decision-Making Methods in the Area of Localization of Retail Units in the City of Brno

  • Popis výsledku anglicky

    Localization is one of the key factors influencing the success of retail units. A well-chosen location can significantly increase the attractiveness of a given retail unit and consequently its profitability. However, the decision on location is very complex, as it involves the evaluation of many factors. Therefore, the aim of this paper is to compare and analyze multiple factors that are relevant for the decision on the location of a retail unit in shopping centres in the city of Brno, using multi-criteria decision-making methods. At the beginning of the research, individual criteria, including their weights, were determined. Three approaches using cardinal information on the alternatives according to each criterion (weighted sum method, basic variant method, and TOPSIS method) were used for the calculation. In addition, one approach requiring ordinal information on the alternatives according to each criterion (ranking method) was used. These methods allowed to systematically compare and evaluate multiple criteria related to the location of a retail unit simultaneously and to determine the ranking of shopping centres in Brno in terms of their attractiveness. It was found that the most attractive shopping centre in terms of retail unit location is the Galerie Vaňkovka shopping and community centre, followed by the Olympia shopping and entertainment centre.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50200 - Economics and Business

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    XXVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků

  • ISBN

    9788028003111

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    157-165

  • Název nakladatele

    Masarykova univerzita

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Bořetice

  • Datum konání akce

    1. 1. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku