Measuring market power of rail incumbents
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F24%3A00135300" target="_blank" >RIV/00216224:14560/24:00135300 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0739885923001129?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0739885923001129?via%3Dihub</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.retrec.2023.101372" target="_blank" >10.1016/j.retrec.2023.101372</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Measuring market power of rail incumbents
Popis výsledku v původním jazyce
The aim of this article is to assess the market power of the state-owned incumbents within the open-access lines in Europe and compare it among themselves. This article investigates three open-access lines in Europe: Prague-Ostrava line (in the Czech Republic), Vienna-Salzburg line (in Austria) and Bratislava-Košice (in Slovakia). The market power assessment of each of the state-owned incumbents on these lines is based on their market shares, average revenues per passenger-kilometre, whether there is a vertical separation of the infrastructure owner and railway service provider and the role of state intervention. Our results show that the state-owned incumbent in the Czech Republic on the Prague-Ostrava line has the lowest market power in comparison to other investigated open-access lines.
Název v anglickém jazyce
Measuring market power of rail incumbents
Popis výsledku anglicky
The aim of this article is to assess the market power of the state-owned incumbents within the open-access lines in Europe and compare it among themselves. This article investigates three open-access lines in Europe: Prague-Ostrava line (in the Czech Republic), Vienna-Salzburg line (in Austria) and Bratislava-Košice (in Slovakia). The market power assessment of each of the state-owned incumbents on these lines is based on their market shares, average revenues per passenger-kilometre, whether there is a vertical separation of the infrastructure owner and railway service provider and the role of state intervention. Our results show that the state-owned incumbent in the Czech Republic on the Prague-Ostrava line has the lowest market power in comparison to other investigated open-access lines.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50202 - Applied Economics, Econometrics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_026%2F0008430" target="_blank" >EF16_026/0008430: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
RESEARCH IN TRANSPORTATION ECONOMICS
ISSN
0739-8859
e-ISSN
1875-7979
Svazek periodika
103
Číslo periodika v rámci svazku
March
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
1-9
Kód UT WoS článku
001143844900001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85180490589