Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Measuring market power of rail incumbents

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F24%3A00135300" target="_blank" >RIV/00216224:14560/24:00135300 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0739885923001129?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0739885923001129?via%3Dihub</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.retrec.2023.101372" target="_blank" >10.1016/j.retrec.2023.101372</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Measuring market power of rail incumbents

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The aim of this article is to assess the market power of the state-owned incumbents within the open-access lines in Europe and compare it among themselves. This article investigates three open-access lines in Europe: Prague-Ostrava line (in the Czech Republic), Vienna-Salzburg line (in Austria) and Bratislava-Košice (in Slovakia). The market power assessment of each of the state-owned incumbents on these lines is based on their market shares, average revenues per passenger-kilometre, whether there is a vertical separation of the infrastructure owner and railway service provider and the role of state intervention. Our results show that the state-owned incumbent in the Czech Republic on the Prague-Ostrava line has the lowest market power in comparison to other investigated open-access lines.

  • Název v anglickém jazyce

    Measuring market power of rail incumbents

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this article is to assess the market power of the state-owned incumbents within the open-access lines in Europe and compare it among themselves. This article investigates three open-access lines in Europe: Prague-Ostrava line (in the Czech Republic), Vienna-Salzburg line (in Austria) and Bratislava-Košice (in Slovakia). The market power assessment of each of the state-owned incumbents on these lines is based on their market shares, average revenues per passenger-kilometre, whether there is a vertical separation of the infrastructure owner and railway service provider and the role of state intervention. Our results show that the state-owned incumbent in the Czech Republic on the Prague-Ostrava line has the lowest market power in comparison to other investigated open-access lines.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50202 - Applied Economics, Econometrics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_026%2F0008430" target="_blank" >EF16_026/0008430: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    RESEARCH IN TRANSPORTATION ECONOMICS

  • ISSN

    0739-8859

  • e-ISSN

    1875-7979

  • Svazek periodika

    103

  • Číslo periodika v rámci svazku

    March

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    1-9

  • Kód UT WoS článku

    001143844900001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85180490589