Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

A Joy in Fear: The Passion for Fear in Joanna Baillie?s Plays Orra and The Dream

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14640%2F12%3A00060975" target="_blank" >RIV/00216224:14640/12:00060975 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    A Joy in Fear: The Passion for Fear in Joanna Baillie?s Plays Orra and The Dream

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper compares two tragedies in the third volume of Joanna Baillie?s Plays on the Passions in which the playwright explores the workings of fear on the minds of two main protagonists. The title character of Orra is a woman driven to madness by her superstitious fear of the supernatural, which is indicative of Baillie?s affiliation with the Gothic. In The Dream, General Osterloo collapses, terrified of dying with a guilty conscience. This paper discusses a new theory of theatre Baillie herself formulated, and draws connections to Burke?s notion of the sublime, stressing the importance of fear and terror for creating an aesthetic experience. The plays also demonstrate a tendency to depict the psychology of characters, namely their suppressed feelings and emotions.

  • Název v anglickém jazyce

    A Joy in Fear: The Passion for Fear in Joanna Baillie?s Plays Orra and The Dream

  • Popis výsledku anglicky

    This paper compares two tragedies in the third volume of Joanna Baillie?s Plays on the Passions in which the playwright explores the workings of fear on the minds of two main protagonists. The title character of Orra is a woman driven to madness by her superstitious fear of the supernatural, which is indicative of Baillie?s affiliation with the Gothic. In The Dream, General Osterloo collapses, terrified of dying with a guilty conscience. This paper discusses a new theory of theatre Baillie herself formulated, and draws connections to Burke?s notion of the sublime, stressing the importance of fear and terror for creating an aesthetic experience. The plays also demonstrate a tendency to depict the psychology of characters, namely their suppressed feelings and emotions.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Zlín Proceedings in Humanities - Theories and Practices

  • ISBN

    9788074541919

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    289-294

  • Název nakladatele

    Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

  • Místo vydání

    Zlín

  • Místo konání akce

    Zlín

  • Datum konání akce

    1. 1. 2011

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku