Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Use of Euphemisms as the Highest Form of Doublespeak in American Presidential Debates

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14640%2F12%3A00063976" target="_blank" >RIV/00216224:14640/12:00063976 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Use of Euphemisms as the Highest Form of Doublespeak in American Presidential Debates

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper focuses on the use of euphemisms in American presidential debates in the years 2000, 2004 and 2008. Euphemisms are one of the forms of doublespeak, i.e. language that is used in order to manipulate people?s thought and influence their perception of reality. A euphemism is usually used when the original word has very negative affective associations. The speaker strategically chooses a word which somehow stresses the positive or optimistic aspect of a phenomenon and the negative or pessimistic aspect is thus played down. There are several processes how euphemisms are created. The research has shown that in addition to widening of meaning, metaphor, and metonymy, euphemisms are very often composed of two other lower forms of doublespeak: ?purr?words and positive hidden bias. The aim of the paper is to show how euphemisms are used in order to promote the presidential candidates? viewpoints on particular issues.

  • Název v anglickém jazyce

    The Use of Euphemisms as the Highest Form of Doublespeak in American Presidential Debates

  • Popis výsledku anglicky

    The paper focuses on the use of euphemisms in American presidential debates in the years 2000, 2004 and 2008. Euphemisms are one of the forms of doublespeak, i.e. language that is used in order to manipulate people?s thought and influence their perception of reality. A euphemism is usually used when the original word has very negative affective associations. The speaker strategically chooses a word which somehow stresses the positive or optimistic aspect of a phenomenon and the negative or pessimistic aspect is thus played down. There are several processes how euphemisms are created. The research has shown that in addition to widening of meaning, metaphor, and metonymy, euphemisms are very often composed of two other lower forms of doublespeak: ?purr?words and positive hidden bias. The aim of the paper is to show how euphemisms are used in order to promote the presidential candidates? viewpoints on particular issues.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů