Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Role of Minor Characters in the Early Adaptations of Mary Shelley’s Frankenstein

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14640%2F18%3A00102369" target="_blank" >RIV/00216224:14640/18:00102369 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.internationalgothic.group.shef.ac.uk/?p=380" target="_blank" >http://www.internationalgothic.group.shef.ac.uk/?p=380</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Role of Minor Characters in the Early Adaptations of Mary Shelley’s Frankenstein

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper discusses the early adaptations of Mary Shelley’s Frankenstein for the nineteenth century stage. These adaptations modified the original story and introduced a number of minor characters that do not appear in Shelley’s novel. Shortly after its publication, Frankenstein inspired a row of dramatizations, starting with R. B. Peake’s melodrama Presumption; or, The Fate of Frankenstein (1823), followed by a number of more or less successful works. As some critics believe, these adaptations shaped the perception and popular conceptions of the work. The minor comic characters, most importantly the nervous, cowardly, and talkative laboratory assistant Fritz, contributed to the popularity of these adaptations and played multiple roles in the plot development. Apart from providing comic relief following the tradition of Gothic servants, Sancho Panza or Leporello, Fritz introduces Frankenstein to the audience and provides necessary background information, thus substituting the first-person narrative and descriptions of the setting in the novel. Therefore, the audience sees the decisive moments such as the creation scene through his eyes and accepts his interpretation of events.

  • Název v anglickém jazyce

    The Role of Minor Characters in the Early Adaptations of Mary Shelley’s Frankenstein

  • Popis výsledku anglicky

    The paper discusses the early adaptations of Mary Shelley’s Frankenstein for the nineteenth century stage. These adaptations modified the original story and introduced a number of minor characters that do not appear in Shelley’s novel. Shortly after its publication, Frankenstein inspired a row of dramatizations, starting with R. B. Peake’s melodrama Presumption; or, The Fate of Frankenstein (1823), followed by a number of more or less successful works. As some critics believe, these adaptations shaped the perception and popular conceptions of the work. The minor comic characters, most importantly the nervous, cowardly, and talkative laboratory assistant Fritz, contributed to the popularity of these adaptations and played multiple roles in the plot development. Apart from providing comic relief following the tradition of Gothic servants, Sancho Panza or Leporello, Fritz introduces Frankenstein to the audience and provides necessary background information, thus substituting the first-person narrative and descriptions of the setting in the novel. Therefore, the audience sees the decisive moments such as the creation scene through his eyes and accepts his interpretation of events.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60200 - Languages and Literature

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů