Hostýnská zakázka Viktora Foerstera ve světle písemných pramenů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25110%2F16%3A39912208" target="_blank" >RIV/00216275:25110/16:39912208 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hostýnská zakázka Viktora Foerstera ve světle písemných pramenů
Popis výsledku v původním jazyce
Malíř Viktor Foerster založil na počátku 20. století v ateliéru u sv. Jiří na Hradčanech mozaikářskou dílnu. Ačkoliv je považován za prvního českého mozaikáře, jeho dílo dosud není nijak uceleně zhodnoceno. Pohled na několik desítek realizací se skládá až v poslední době, nejen díky terénnímu průzkumu, ale také prostřednictvím archivních rešerší. Průzkum písemných pramenů zprostředkoval pevná data z Foersterova osobního i pracovního života. Většina dosud sledovaných archivních pramenů vypovídá o mozaikářské tvorbě Viktora Foerstera jen na okraji soukromé korespondence, nebo se soustřeďuje na jeho restaurátorské práce. Výjimečně zachovaný soubor dokumentů spjatých se vznikem mozaiky Panny Marie na průčelí poutního kostela na Hostýně (1912) ale může současného čtenáře seznámit také s průběhem práce na novém mozaikovém díle a s názory samotného umělce na podstatu specifické výtvarné techniky.
Název v anglickém jazyce
The Mosaic of Hostýn by Viktor Foerster Illuminated by Written Sources
Popis výsledku anglicky
The painter Viktor Foester founded a mosaic workshop in the studio of St. George at Hradčany at the beginning of 20th century. Although he is considered to be the first Czech mosaic artist, his work has not been evaluated coherently so far. The general view of dozens of his executed works has been put together not only owing to site work, but also by means of archival research. The survey of written sources has provided solid data regarding Foerster’s private and professional life. Most of the archival sources which have been examined give evidence of Foerster’s work as a mosaic artist based only marginally on his private correspondence or they focus on his restoration works. The reader can get acquainted with the working process on a mosaic through an exceptionally well-preserved series of documents linked to the creation of the mosaic of the Virgin Mary located on the frontage of the pilgrimage church in Hostýn (1912). The series can also inform the reader about the process of work on a new mosaic work of art as well as about the author’s views of the essence of such a specific technique.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DG16P02M056" target="_blank" >DG16P02M056: Restaurování mozaik tzv. české mozaikářské školy ze skla a kamene</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
e-Monumentica
ISSN
1805-1944
e-ISSN
—
Svazek periodika
IV/2016
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
51-62
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—