Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Skleněné mozaiky od konce 19. do poloviny 20. století – příspěvek k umělecké topografii Moravy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25110%2F17%3A39910495" target="_blank" >RIV/00216275:25110/17:39910495 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/60461373:22310/17:43913176

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Skleněné mozaiky od konce 19. do poloviny 20. století – příspěvek k umělecké topografii Moravy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Nejstarší skleněné mozaiky na Moravě najdeme až v samém závěru 19. století. Ačkoliv o jejich vzniku máme jen málo zpráv, můžeme si být téměř jisti, že byly importovány ze zavedené dílny Die Mosaikwerkstätte Albert Neuhauser z Wiltenu u Innsbrucku. Dvě moravské zakázky dodané firmou dotvořily barokní průčelí chrámových budov (Rajhrad, Tuřany). Rakouské importy mozaiky můžeme na Moravě sledovat i po roce 1900, jednalo se ale už o díla dodávaná z vídeňského uměleckého okruhu (Anton Hanak, Leopold Forstner). Klíčové postavení v produkci moravských mozaik v počátcích 20. století měla brněnská firma Benedikta Škardy. Podnik založený již v roce 1863 se specializoval především na skleněné výplně do kostelních interiérů a reprezentativních veřejných staveb, v portfoliu se však objevují i práce v mozaice z plochého a štípaného skla. Na původní tvorbu brněnských Škardových dílen navázalo několik nových podniků. Technika skleněné mozaiky pro ně byla jen doplňkem činnosti. Na Moravě najdeme i několik děl od zakladatele první české mozaikářské dílny Viktora Foerstera. Opakovaně jej zde zaměstnával klášter v Nové Říši. V mozaikách Foerster zpracovával své vlastní návrhy, i kartony jiných tvůrců. Řada děl vešla zejména z těsné spolupráce s benediktinem Pantaleonem Majorem, jehož návrhy Foerster využíval v mnoha variacích. Podle vlastního návrhu naopak autor tvořil na Hostýně. Na kompozici do průčelí zdejší poutní baziliky Foerster pracoval od roku 1911. Problematika výzkumu skleněné mozaiky na Moravě je teprve v zárodku. Už teď ale můžeme stanovit některá specifika, která se týkají především používaných technik a materiálů. Vzhledem k silné pozici vitrážistického podniku Benedikta Škardy se zde vyvinula specifická tradice mozaiky z plochého skla. Mozaiky ze štípaného materiálu byly na Moravě až do 50. let 20. století vytvářeny výhradně ze skla importovaného ze zahraničí.

  • Název v anglickém jazyce

    Glass mosaics from the late 19th to the middle 20th century – a contribution to the artistic topography of Moravia

  • Popis výsledku anglicky

    The oldest glass mosaics in Moravia can be found at the very end of the 19th century. Although we have little information regarding their origins, we can be nearly sure that they were imported from the workshop Die Mosaikwerkstätte of Albert Neuhauser from Wilten near Innsbruck. These two Moravian orders, delivered by the company, supplemented Baroque church facades. We can monitor Austrian mosaic imports in Moravia even after 1900, but these were already works from the Vienna artistic circuit. A key position in the production of Moravian mosaics in the early 20th century was held by the Brno company of Benedikt Škarda. Founded in 1863, the company primarily specialized in glass fillings in church interiors and representative public buildings, but the portfolio also included mosaic works from flat and split glass. Several new companies followed on the original production of Škarda’s Brno workshops, for which the glass mosaic technique was merely a supplement to their business. In Moravia, we also find several works from the founder of the first Czech mosaic workshop, Viktor Foerster. He was repeatedly employed here by the monastery in Nová Říše. In the mosaics, Foerster processed his own designs as well as the sketches of other creators. A number of works emerged in particular from a close collaboration with Pantaleon Major, whose designs were used by Foerster in many variations. In contrast, the author created according to his own in Hostýn. Foerster worked on the composition of the facade of the local pilgrim basilica from 1911. The issue of glass mosaic research in Moravia is still in its infancy. However, we can already list some of the specifics that primarily apply to the techniques and materials used. The strong position of the stained-glass company of Benedikt Škarda led to the evolution of a specific tradition of flat-glass mosaics here. Until the 1950’s, mosaics from split material in Moravia were created exclusively from glass imported from abroad.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DG16P02M056" target="_blank" >DG16P02M056: Restaurování mozaik tzv. české mozaikářské školy ze skla a kamene</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Zprávy památkové péče (Journal of Historical Heritage Preservation)

  • ISSN

    1210-5538

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    77

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    207-218

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus