„O čem se nedá mluvit, o tom se musí zpívat“, nebo alespoň rapovat
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F20%3A39916274" target="_blank" >RIV/00216275:25210/20:39916274 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://kramerius.lib.cas.cz/view/uuid:14c2336a-9428-4c0f-b861-9ed3c4d8ff94?article=uuid:5fafb39f-bed0-4b80-bc0b-fc68d8accf2a" target="_blank" >https://kramerius.lib.cas.cz/view/uuid:14c2336a-9428-4c0f-b861-9ed3c4d8ff94?article=uuid:5fafb39f-bed0-4b80-bc0b-fc68d8accf2a</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
„O čem se nedá mluvit, o tom se musí zpívat“, nebo alespoň rapovat
Popis výsledku v původním jazyce
Stať je diskusí knihy Vojtěcha Kolmana O čem se nedá mluvit, o tom se musí zpívat. První část rekapituluje její výkladovou linii. Druhá a třetí část jsou věnovány diskusi východisek knihy ze dvou rozšiřujících perspektiv: 1) Wittgensteinovské čtení hudby a hudební praxe se mohou (do jisté míry) emancipovat od centrálního důrazu na pojem pravidla a rozvíjet úvahy o komplexitě životní formy (která není technikou) a vnímání aspektu (které není pravidly řízenou praxí). 2) Hudba se nevyvíjí pouze „zevnitř“, tj. obměnami a reflexí svého vlastního obsahu (nebo jeho „špatnou negací“), nýbrž také vstřebáváním řady heterogenních externích podnětů (hudby odlišných tradic, politického a emancipačního étosu či agendy aj.). Takto rozšířený či plastičtější náhled na vývoj hudby umožní vnímat např. žánry populární hudby jako víc než jen příklady úpadku ve srovnání s tradicí hudby klasické.
Název v anglickém jazyce
Where of we cannot speak, thereof we must sing, or at least rap
Popis výsledku anglicky
The paper is a discussion of Vojtech Kolman's book O cem se neda mluvit, o tom se musi zpivat (Whereof we cannot speak, thereof we must sing). The first part of the paper reviews the book's interpretative approach. The second and third parts are dedicated to a discussion of the book's themes from two expansive perspectives: 1) Wittgenstein's reading of music and music practice can be (to a certain extent) emancipated from the central emphasis on the concept of a rule and develop reflections about the complexity of the form of life (which isn't technology) and aspect perception (which isn't a rule-driven practice). 2) Music develops not only ""from within,"" i.e. by a modification and reflection of its own content (or the content's ""bad negation""), but also by the absorption of a number of heterogeneous, external stimuli (music of different traditions, a political and emancipatory ethos or agenda, etc.). Such an expanded and more textured view of musical development will enable us to perceive, e.g., genres of popular music as being more than mere examples of decline in comparison with the tradition of classical music.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF15_003%2F0000425" target="_blank" >EF15_003/0000425: Centrum pro etiku</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Filosofický časopis
ISSN
0015-1831
e-ISSN
—
Svazek periodika
68
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
289-302
Kód UT WoS článku
000531567400008
EID výsledku v databázi Scopus
—