Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Modalized speech acts in a spoken learner corpus: The case of 'can' and 'could'

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F21%3A39917475" target="_blank" >RIV/00216275:25210/21:39917475 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciendo.com/article/10.2478/topling-2021-0003" target="_blank" >https://www.sciendo.com/article/10.2478/topling-2021-0003</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.2478/topling-2021-0003" target="_blank" >10.2478/topling-2021-0003</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Modalized speech acts in a spoken learner corpus: The case of 'can' and 'could'

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper examines the use of the modal auxiliaries &apos;can&apos; and &apos;could&apos; in speech acts produced by university students of English. Its aim is to explore syntactic patterns, semantic features and pragmatic functions of utterances containing &apos;can&apos;/&apos;could&apos; in Corpus of Czech Students&apos; Spoken English. Taking account of pragmatic factors, including broader linguistic and extralinguistic context, the analysis attempts to identify the illocutionary forces conveyed by the modalized speech acts excerpted from the corpus dialogues. The findings indicate that the modal verbs are commonly employed as a modifying device in indirect speech acts, particularly in conventionalized directives. As for their frequency of occurrence, &apos;can&apos; proves to be a widely used modal auxiliary in spoken learner discourse, whereas the more remote &apos;could&apos; appears in the corpus much less frequently in that it is associated with a higher degree of diffidence.

  • Název v anglickém jazyce

    Modalized speech acts in a spoken learner corpus: The case of 'can' and 'could'

  • Popis výsledku anglicky

    This paper examines the use of the modal auxiliaries &apos;can&apos; and &apos;could&apos; in speech acts produced by university students of English. Its aim is to explore syntactic patterns, semantic features and pragmatic functions of utterances containing &apos;can&apos;/&apos;could&apos; in Corpus of Czech Students&apos; Spoken English. Taking account of pragmatic factors, including broader linguistic and extralinguistic context, the analysis attempts to identify the illocutionary forces conveyed by the modalized speech acts excerpted from the corpus dialogues. The findings indicate that the modal verbs are commonly employed as a modifying device in indirect speech acts, particularly in conventionalized directives. As for their frequency of occurrence, &apos;can&apos; proves to be a widely used modal auxiliary in spoken learner discourse, whereas the more remote &apos;could&apos; appears in the corpus much less frequently in that it is associated with a higher degree of diffidence.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Topics in linguistics

  • ISSN

    1337-7590

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    22

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    27-37

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85108550637