Directness level of request strategies in spoken learner discourse
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F22%3A39919116" target="_blank" >RIV/00216275:25210/22:39919116 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://eshop.upce.cz/epub/9007421/pushing-the-boundaries" target="_blank" >https://eshop.upce.cz/epub/9007421/pushing-the-boundaries</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Directness level of request strategies in spoken learner discourse
Popis výsledku v původním jazyce
The chapter is concerned with directive speech acts produced by undergraduate learners of English, particularly with requests for information excerpted from dialogues recorded in the Corpus of Czech Students’ Spoken English. It investigates the directness level of requests for information, focusing on the use and distribution of different strategies in informal interaction. The findings indicate that Czech B2 speakers of English rely on direct strategies, but seem to struggle with the form of interrogatives, the prevalent and most natural means to ask for information. Additionally, a lack of variety in conventionally indirect requests and overuse of familiar conventionalised structures have been observed.
Název v anglickém jazyce
Directness level of request strategies in spoken learner discourse
Popis výsledku anglicky
The chapter is concerned with directive speech acts produced by undergraduate learners of English, particularly with requests for information excerpted from dialogues recorded in the Corpus of Czech Students’ Spoken English. It investigates the directness level of requests for information, focusing on the use and distribution of different strategies in informal interaction. The findings indicate that Czech B2 speakers of English rely on direct strategies, but seem to struggle with the form of interrogatives, the prevalent and most natural means to ask for information. Additionally, a lack of variety in conventionally indirect requests and overuse of familiar conventionalised structures have been observed.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Pushing the Boundaries : Enhancing Non-Native Learners' Communicative Competence
ISBN
978-80-7560-425-5
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
33-48
Počet stran knihy
182
Název nakladatele
Univerzita Pardubice
Místo vydání
Pardubice
Kód UT WoS kapitoly
—