Filosofická výchova
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F21%3A39918174" target="_blank" >RIV/00216275:25210/21:39918174 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Filosofická výchova
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku si kladu otázku, k čemu je výuka filosofie, zejména pak na středních školách (gymnáziích). Nejprve si ujasňuji, co by mělo být vyučováno (vedení k autonomii a k myšlení a řeči coby morální záležitosti) – a to i vzhledem k situaci, v níž se dnes nacházíme (postliberální demokracie, informační a spotřební společnost). Z určení podstaty filosofické výchovy pak vyvozuji závěry o jejích formách a cílech (nikoli prostý výklad dějin a nauk, ale vzbuzování životního elánu a zájmu o ideje a hodnoty). Dále ukazuji, jak fakt, že naše krize (demokracie je permanentní krize) spočívá v chybějícím hlubším či celkovějším hodnotovém rozvrhu, výuku filosofie váže k teorii a interpretaci života a jeho smyslu. Výuku filosofie proto nelze instrumentalizovat a podřizovat čemukoliv dalšímu. Jedna hodnotově-orientační báze nám nicméně k dispozici stále je – a sice věda, respektive étos univerzit, kde se věda pěstuje. Tento étos má podle mnohých potenciál tvořit či zakládat étos celé demokratické společnosti. V druhé části tedy ještě krátce představuji charakter univerzit coby možné podloží filosofické výchovy na školách středních.
Název v anglickém jazyce
Educating Philosophy
Popis výsledku anglicky
In this paper I ask myself the question of the purpose of teaching philosophy, especially in secondary schools (grammar schools). First, I clarify what should be taught (guidance towards autonomy and towards thinking and speaking as a moral matter) - also in view of the situation we find ourselves in today (post-liberal democracy, information and consumer society). From the determination of the nature of philosophical education, I then draw conclusions about its forms and aims (not the simple interpretation of history and doctrines, but the stimulation of a life spirit and interest in ideas and values). I further show how the fact that our crisis (democracy is a permanent crisis) is based on the lack of a deeper or more comprehensive value schedule ties the teaching of philosophy to the theory and interpretation of life and its meaning. The teaching of philosophy cannot therefore be instrumentalized and subordinated to anything else. However, one value-oriented base is still available to us - namely science, or rather the ethos of the universities where science is cultivated. This ethos, many believe, has the potential to form or establish the ethos of an entire democratic society. In the second part, then, I briefly introduce the character of universities as a possible basis for philosophical education in secondary schools.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Mosty a řeka : sborník Jiřímu Michálkovi k 80. narozeninám
ISBN
978-80-7465-464-0
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
167-187
Počet stran knihy
686
Název nakladatele
Pavel Mervart
Místo vydání
Červený Kostelec
Kód UT WoS kapitoly
—