Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Moral Education in Secondary Schools: What, how, and why?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F19%3A39916588" target="_blank" >RIV/00216275:25210/19:39916588 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.14712/23362189.2019.1526" target="_blank" >https://doi.org/10.14712/23362189.2019.1526</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2019.1526" target="_blank" >10.14712/23362189.2019.1526</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Moral Education in Secondary Schools: What, how, and why?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper argues for a philosophical approach to the teaching of moral education in secondary schools. Because students at this level are already capable of conceptual thinking, but are still at a formative stage, teachers can encourage them in their autonomous thought and life orientation through reference to meta-ethical authorities. In terms of these authorities, students may be led to fi nd that there is something (beauty, truth, goodness) other than the ordinary, narrow concerns of everyday life. At the same time, truth or beauty should be unveiled in everyday life; ordinary matters such as language must be revealed as moral concerns, and be liberated from vulgarity. For this to provide a suffi cient experience of things beautiful and good, I argue, the ethos of moral education at secondary schools should reflect the ethos of the university. I also argue that we need this kind of education to counterbalance the expanding informational and consumer character of our society, and to give meaning to the life of every participating individual. Finally, I warn against doctrinal simplifi cation, specifically, the misuse of the liberal spirit of the university and moral education (using the example of the Czech National School Curriculum).

  • Název v anglickém jazyce

    Moral Education in Secondary Schools: What, how, and why?

  • Popis výsledku anglicky

    The paper argues for a philosophical approach to the teaching of moral education in secondary schools. Because students at this level are already capable of conceptual thinking, but are still at a formative stage, teachers can encourage them in their autonomous thought and life orientation through reference to meta-ethical authorities. In terms of these authorities, students may be led to fi nd that there is something (beauty, truth, goodness) other than the ordinary, narrow concerns of everyday life. At the same time, truth or beauty should be unveiled in everyday life; ordinary matters such as language must be revealed as moral concerns, and be liberated from vulgarity. For this to provide a suffi cient experience of things beautiful and good, I argue, the ethos of moral education at secondary schools should reflect the ethos of the university. I also argue that we need this kind of education to counterbalance the expanding informational and consumer character of our society, and to give meaning to the life of every participating individual. Finally, I warn against doctrinal simplifi cation, specifically, the misuse of the liberal spirit of the university and moral education (using the example of the Czech National School Curriculum).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF15_003%2F0000425" target="_blank" >EF15_003/0000425: Centrum pro etiku</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    69

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    444-462

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus