Hodnotová dimenze učitelského vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F08%3A00027183" target="_blank" >RIV/00216224:14410/08:00027183 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hodnotová dimenze učitelského vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Současná škola stanovuje jako prioritu výchovu k hodnotám. Od učitele se očekává, že bude uvádět žáky do problematiky hodnotových orientací, kultivovat jejich vnímavost pro dobro, krásu, pravdu, etické postoje, osobní odpovědnost, pěstovat mravní sílu kpřekonání lhostejnosti, pohodlnosti, vést k toleranci, vcítění, poctivosti apod. Vnášet kategorie etiky, dobra a zla, otázky smyslu z hlediska vývoje společnosti i člověka znamená překonávat stále převažující jednostranný důraz na kognitivní aspekty učení žáků a vytvářet dostatek prostoru pro ostatní aspekty osobnostního rozvoje žáků. Ukazuje se, že základem všech kompetencí učitele by měla být kompetence hodnotová životně orientační. Autorka se zamýšlí nad možnostmi rozvíjení této kompetence v oboru učitelství 1. stupně základní školy. Vychází z toho, že jde o složitější proces, neboť osobnost učitele se neformuje tím, co se nezúčastněně dozvídá, co lhostejně přijímá jako dané a hotové, ale tím, jak hodnoty objevuje, jak se s nimi iden
Název v anglickém jazyce
Value dimension teachers training
Popis výsledku anglicky
Current school establishes value education as its priority. Teachers are expected to introduce value systems to pupils, develop their sensitivity to good, beauty, truth, ethical attitudes, personal responsibility, to promote moral strength to overcome indifference, enhance tolerance, empathy, honesty etc. To raise the issues of ethics, good and evil, questions of sense in the development of society is to overcome the prevailing one sided emphasis on the cognitive aspects of learning in pupils and to create space for other aspects of personal development. It seems that a basis for all teacher competences should be the value competence life priorities. The author considers possibilities of developing this competence in education of primary school teachers. Her starting point is that it is a complicated process as teachers personality is not formed by simply acquiring knowledge that he/she accepts as given and complete but through discovering and identification with values, adapting them,
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Učitel a žák v současné škole
ISBN
978-80-210-4752-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
—
Název nakladatele
Masarykova univerzita
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
1. 1. 2008
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—