Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Epistemic Emotions and Co-inquiry: A Situated Approach

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F22%3A39919325" target="_blank" >RIV/00216275:25210/22:39919325 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://link.springer.com/article/10.1007/s11245-021-09789-4" target="_blank" >https://link.springer.com/article/10.1007/s11245-021-09789-4</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s11245-021-09789-4" target="_blank" >10.1007/s11245-021-09789-4</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Epistemic Emotions and Co-inquiry: A Situated Approach

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper discusses the virtue epistemology literature on epistemic emotions and challenges the individualist, unworldly account of epistemic emotions. It argues that epistemic emotions can be truth-motivating if embedded in co-inquiry epistemic cultures, namely virtuous epistemic cultures that valorise participatory processes of inquiry as truth-conducive. Co-inquiry epistemic cultures are seen as playing a constitutive role in shaping, developing, and regulating epistemic emotions. Using key references to classical Pragmatism, the paper describes the bridge between epistemic emotions and co-inquiry culture in terms of habits of co-inquiry that act as the scaffolding of epistemic emotions. The result is a context-sensitive and practice-oriented approach to epistemic emotions that conceives of those emotions as being shaped by co-inquiry epistemic cultures.

  • Název v anglickém jazyce

    Epistemic Emotions and Co-inquiry: A Situated Approach

  • Popis výsledku anglicky

    This paper discusses the virtue epistemology literature on epistemic emotions and challenges the individualist, unworldly account of epistemic emotions. It argues that epistemic emotions can be truth-motivating if embedded in co-inquiry epistemic cultures, namely virtuous epistemic cultures that valorise participatory processes of inquiry as truth-conducive. Co-inquiry epistemic cultures are seen as playing a constitutive role in shaping, developing, and regulating epistemic emotions. Using key references to classical Pragmatism, the paper describes the bridge between epistemic emotions and co-inquiry culture in terms of habits of co-inquiry that act as the scaffolding of epistemic emotions. The result is a context-sensitive and practice-oriented approach to epistemic emotions that conceives of those emotions as being shaped by co-inquiry epistemic cultures.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60302 - Ethics (except ethics related to specific subfields)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF15_003%2F0000425" target="_blank" >EF15_003/0000425: Centrum pro etiku</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Topoi : an International Review of Philosophy

  • ISSN

    0167-7411

  • e-ISSN

    1572-8749

  • Svazek periodika

    41

  • Číslo periodika v rámci svazku

    41

  • Stát vydavatele periodika

    CH - Švýcarská konfederace

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    839-848

  • Kód UT WoS článku

    000741581200001

  • EID výsledku v databázi Scopus