Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Beautiful and Difficult Years of Adolescence. Aristocratic Education in Late Imperial Russia

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F22%3A39919997" target="_blank" >RIV/00216275:25210/22:39919997 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.hiu.cas.cz/periodika/slovansky-prehled/165" target="_blank" >https://www.hiu.cas.cz/periodika/slovansky-prehled/165</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Beautiful and Difficult Years of Adolescence. Aristocratic Education in Late Imperial Russia

  • Popis výsledku v původním jazyce

    &quot;The article focuses on the education and upbringing of aristocrats in late imperial Russia (the 1850s–1917). It is based primarily on sources of a personalnature (non-published and published memoirs and diaries). Their analysis shows the main elements, continuity and discontinuity in the educationof boys and girls from aristocratic families during their adolescence, i. e. from the age of twelve/thirteen to sixteen/eighteen. Unlike childhood,for which homeschooling was typical, the period of adolescence was significantly more dynamic. The aristocratic education was more influenced by state educational reforms, growing civic awareness, and various ideas about the best preparation for future life and a career. Aristocratic families chose from among elite noble schools, private lycées, or state public schools gymnasiums). The nobility’s approach to education was slowly being democratised. More and more aristocrats studied at state public schools (gymnasiums). At the same time, criticism of the conservative conditions of the education system was heard from the ranks of the aristocracy.&quot;

  • Název v anglickém jazyce

    Beautiful and Difficult Years of Adolescence. Aristocratic Education in Late Imperial Russia

  • Popis výsledku anglicky

    &quot;The article focuses on the education and upbringing of aristocrats in late imperial Russia (the 1850s–1917). It is based primarily on sources of a personalnature (non-published and published memoirs and diaries). Their analysis shows the main elements, continuity and discontinuity in the educationof boys and girls from aristocratic families during their adolescence, i. e. from the age of twelve/thirteen to sixteen/eighteen. Unlike childhood,for which homeschooling was typical, the period of adolescence was significantly more dynamic. The aristocratic education was more influenced by state educational reforms, growing civic awareness, and various ideas about the best preparation for future life and a career. Aristocratic families chose from among elite noble schools, private lycées, or state public schools gymnasiums). The nobility’s approach to education was slowly being democratised. More and more aristocrats studied at state public schools (gymnasiums). At the same time, criticism of the conservative conditions of the education system was heard from the ranks of the aristocracy.&quot;

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Slovanský přehled

  • ISSN

    0037-6922

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    108

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    44

  • Strana od-do

    297-340

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85148727354