"Voda stačí." Nietzsche, opojení a otevřenost světu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F23%3A39920983" target="_blank" >RIV/00216275:25210/23:39920983 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://filcasop.flu.cas.cz/images/PDF_NA_WEB/FC_2023_02/307-324-fc2_23-SIKORA.pdf" target="_blank" >https://filcasop.flu.cas.cz/images/PDF_NA_WEB/FC_2023_02/307-324-fc2_23-SIKORA.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.46854/fc.2023.2r.307" target="_blank" >10.46854/fc.2023.2r.307</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Voda stačí." Nietzsche, opojení a otevřenost světu
Popis výsledku v původním jazyce
V životopisném díle Ecce homo, konkrétně v kapitole "Proč jsem tak chytrý", Nietzsche pojednává o otázkách výživy, místa, podnebí a rekreace, které pro něj tvoří "kazuistiku sobectví". Větou "voda stačí" naznačuje nejen svůj vztah k opojným nápojům, ale dává také obecné doporučení. Článek se věnuje otázce, jak spolu souvisejí motivy opojení a filozofie. Pokud pro Nietzscheho intenzifikace filosofického života nese název "amor fati", pak lze otázku přesněji formulovat takto: Jak spolu souvisí motivy opojení a "amor fati"? Tento zdánlivě okrajová otázka nabývá na naléhavosti, pokud uvážíme neoddělitelnost "amor fati" a dionýského ideálu, který v sobě nese právě význam opojení. Odpověď spočívá v rozvinutí motivu "tělesné ctnosti", která člověka disponuje k otevřenosti a postoji afirmace vůči světu.
Název v anglickém jazyce
“Water Is Enough.” Nietzsche, Intoxication and Openness to the World
Popis výsledku anglicky
In the biographical work Ecce homo, specifically in the chapter “Why I Am So Clever,” Nietzsche discusses the issues of nutrition, place, climate, and recreation that for himform a “casuistry of selfishness.” With the sentence “water is enough,” he indicates not only his relationship to intoxicating drinks, but also makes a general recommendation. The article is devoted to the question of how the motifs of intoxication and philosophy are related to each other. If, for Nietzsche, the intensification of philosophical life carries the title of “amor fati,” then the question can be more precisely stated as follows: How are the motifs of intoxication and “amor fati” related to each other? This seemingly marginal question gains urgency if we consider the inseparability of “amor fati” and the Dionysian ideal, which carries within it the meaning of intoxication. The answer rests in the development of the motif of “bodily virtue” that disposes a person to be open and affirmative to the world.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60302 - Ethics (except ethics related to specific subfields)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Filosofický časopis
ISSN
0015-1831
e-ISSN
2570-9232
Svazek periodika
71
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
307-324
Kód UT WoS článku
001000825800007
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85161024344