"Nesvobodná vůle je mytologie." Nietzsche a Kant
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F23%3A39920984" target="_blank" >RIV/00216275:25210/23:39920984 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sav.sk/journals/uploads/03222152filozofia.2023.78.3.4.pdf" target="_blank" >https://www.sav.sk/journals/uploads/03222152filozofia.2023.78.3.4.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.31577/filozofia.2023.78.3.4" target="_blank" >10.31577/filozofia.2023.78.3.4</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Nesvobodná vůle je mytologie." Nietzsche a Kant
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem studie je prozkoumat základní paradoxy Nietzscheho pojetí svobody v knize Mimo dobro a zlo z perspektivy Kantovy filozofie svobody. Analýza vybraných aforismů ukazuje, že Nietzscheho ambivalentní výroky týkající se vůle a svobody nejsou výrazem nekonzistence, ale spíše nastiňují filozofii svobody, která má podobu osvobozující dekonstrukce ideje svobodné vůle. Zároveň se ukazuje, že v této filozofii lze číst radikalizaci některých kantovských motivů. Těmi jsou scientologická kritika, autonomie lidské bytosti a z ní vycházející étos svobodného sebeurčení. Na druhé straně Nietzsche překračuje Kanta tím, že odmítá dvě striktně odlišné sféry a také tím, že zdůrazňuje legitimní pluralitu řečových aktů týkajících se svobody. V důsledku toho se mu daří myslet svobodu jako projev lidského bytí v tomto světě. Nietzscheho filosofie vůle bývá často interpretována přísně naturalisticky. Interpretace těchto kantovských rysů však odhaluje nedostatečnost naturalistické interpretace Nietzscheho.
Název v anglickém jazyce
“Unfree Will is Mythology”: Nietzsche and Kant
Popis výsledku anglicky
The aim of the study is to explore the basic paradoxes of Nietzsche’s conception of freedom in Beyond Good and Evil from the perspective of Kant’s philosophy of freedom. The analysis of selected aphorisms shows that Nietzsche’s ambiva-lent statements regarding will and freedom are not expressions of inconsistency, but rather they outline a philosophy of freedom that takes the form of a liberating deconstruction of the idea of free will. At the same time, it turns out that in this philosophy one can read a radicalization of some Kantian motifs. These are sci-entistic criticism, the autonomy of human being and the ethos of free self-deter-mination stemming from it. On the other hand, Nietzsche transcends Kant by rejecting two strictly distinct spheres, as well as by emphasizing the legitimate plurality of speech acts regarding freedom. As a result, he succeeds in thinking freedom as an expression of human being in this world. Nietzsche’s philosophy of the will is often interpreted in a strictly naturalistic way. However, an inter-pretation of these Kantian features reveals the insufficiency of naturalistic inter-pretation of Nietzsche.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Filozofia
ISSN
0046-385X
e-ISSN
2585-7061
Svazek periodika
78
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
194-210
Kód UT WoS článku
000953765500004
EID výsledku v databázi Scopus
—