Learning from Examples. The Human and the Non-Human
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F23%3A39920986" target="_blank" >RIV/00216275:25210/23:39920986 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.distinctio.net/index.php/home/article/view/46" target="_blank" >https://www.distinctio.net/index.php/home/article/view/46</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.56550/d.2.2.3" target="_blank" >10.56550/d.2.2.3</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Learning from Examples. The Human and the Non-Human
Popis výsledku v původním jazyce
The paper argues that examples are not only used as rhetorical support for a presented general thesis but also circulate without explanation (whether or not with a hidden agenda). We often encounter particulars (persons, cases, situations, stories, etc.) that only with time assume the meaning of an example of something. Learning from so encountered examples is a lengthy process, based on recognizing serious and significant stakes (often related to essential structures of human life) reflected within them, resulting in i) the ability to trace significant connections to other particulars and ii) acting upon this recognition. It is disputable whether i) and ii) are intrinsically connected. The elusive nature of learning from examples – the difficulty of deciding whether learning has taken place – is illustrated using the example of environment-related actions.
Název v anglickém jazyce
Learning from Examples. The Human and the Non-Human
Popis výsledku anglicky
The paper argues that examples are not only used as rhetorical support for a presented general thesis but also circulate without explanation (whether or not with a hidden agenda). We often encounter particulars (persons, cases, situations, stories, etc.) that only with time assume the meaning of an example of something. Learning from so encountered examples is a lengthy process, based on recognizing serious and significant stakes (often related to essential structures of human life) reflected within them, resulting in i) the ability to trace significant connections to other particulars and ii) acting upon this recognition. It is disputable whether i) and ii) are intrinsically connected. The elusive nature of learning from examples – the difficulty of deciding whether learning has taken place – is illustrated using the example of environment-related actions.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA22-15446S" target="_blank" >GA22-15446S: "EKEZÚZMHT". Špatný pocit ohledně klimatu atd. a jeho různé formy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Distinctio : Journal of Intersubjective Studies
ISSN
2939-0826
e-ISSN
2939-2764
Svazek periodika
2
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
HR - Chorvatská republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
59-84
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—