Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Learning from Examples. The Human and the Non-Human

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F23%3A39920986" target="_blank" >RIV/00216275:25210/23:39920986 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.distinctio.net/index.php/home/article/view/46" target="_blank" >https://www.distinctio.net/index.php/home/article/view/46</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.56550/d.2.2.3" target="_blank" >10.56550/d.2.2.3</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Learning from Examples. The Human and the Non-Human

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper argues that examples are not only used as rhetorical support for a presented general thesis but also circulate without explanation (whether or not with a hidden agenda). We often encounter particulars (persons, cases, situations, stories, etc.) that only with time assume the meaning of an example of something. Learning from so encountered examples is a lengthy process, based on recognizing serious and significant stakes (often related to essential structures of human life) reflected within them, resulting in i) the ability to trace significant connections to other particulars and ii) acting upon this recognition. It is disputable whether i) and ii) are intrinsically connected. The elusive nature of learning from examples – the difficulty of deciding whether learning has taken place – is illustrated using the example of environment-related actions.

  • Název v anglickém jazyce

    Learning from Examples. The Human and the Non-Human

  • Popis výsledku anglicky

    The paper argues that examples are not only used as rhetorical support for a presented general thesis but also circulate without explanation (whether or not with a hidden agenda). We often encounter particulars (persons, cases, situations, stories, etc.) that only with time assume the meaning of an example of something. Learning from so encountered examples is a lengthy process, based on recognizing serious and significant stakes (often related to essential structures of human life) reflected within them, resulting in i) the ability to trace significant connections to other particulars and ii) acting upon this recognition. It is disputable whether i) and ii) are intrinsically connected. The elusive nature of learning from examples – the difficulty of deciding whether learning has taken place – is illustrated using the example of environment-related actions.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA22-15446S" target="_blank" >GA22-15446S: "EKEZÚZMHT". Špatný pocit ohledně klimatu atd. a jeho různé formy</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Distinctio : Journal of Intersubjective Studies

  • ISSN

    2939-0826

  • e-ISSN

    2939-2764

  • Svazek periodika

    2

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    HR - Chorvatská republika

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    59-84

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus