Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Stvoření podle Božího obrazu u Filóna Alexandrijského

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F24%3A39922175" target="_blank" >RIV/00216275:25210/24:39922175 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://stella.uniba.sk/texty/EBF_imago_dei_filozoficky_teologicky_problem.pdf" target="_blank" >https://stella.uniba.sk/texty/EBF_imago_dei_filozoficky_teologicky_problem.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Stvoření podle Božího obrazu u Filóna Alexandrijského

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tématem článku je způsob, jakým Filón Alexandrijský interpretuje biblickou zprávu o stvoření člověka ve spise O stvoření světa podle Mojžíše (De opificio mundi) a v prvních dvou knihách Alegorií zákonů (Legum allegoriae). Článek zkoumá Filónův výklad biblické nauky o stvoření „podle Božího obrazu“ (Gn 1,26–27) a interpretaci vztahu mezi první a druhou zprávou o stvoření člověka (Gn 1,26–27 a 2,7). Podle Filónova výkladu biblického textu v septuagintním překladu je člověk nejen imago Dei, ale jako bytost stvořená „podle Božího obrazu“ je také obrazem Božího obrazu. Obrazem Božím je Logos neboli inteligibilní svět: lidské bytosti byly, stejně jako celý smyslový svět, stvořeny podle inteligibilního vzoru. První a druhá zpráva o stvoření je interpretována buď jako stvoření rodu a individua, nebo jako stvoření lepšího a horšího člověka. Předložený článek ukazuje, co podle Filóna v těchto různých souvislostech znamená být obrazem Božím.

  • Název v anglickém jazyce

    Creation after the Image of God according to Philo of Alexandria

  • Popis výsledku anglicky

    This article focuses on Philo of Alexandria’s interpretation of the biblical account of the creation of man in his treatise On the Creation of the Cosmos according to Moses (De opificio mundi) and in the first two books of the Allegories of the Laws (Legum allegoriae). It examines Philo’s interpretation of the biblical doctrine of the creation “after the image of God” (Gen 1:26f) and of the relationship between the first and the second biblical account of the creation of man (Gen 1:26f and 2:7). According to Philo’s interpretation of the biblical text in the Septuagint translation, man is not only imago Dei, but as created “after the image of God”, he is also an image of an image of God. An image of God is the Logos or the intelligible world: Human beings as well as the whole sensible world were made in accordance with the intelligible pattern. The first and the second account of the creation is interpreted either as the creation of a genus and of an individual or as the creation of a better and a worse human being. In the different contexts, what does it mean for Philo to be an image of God?

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Imago Dei ako filozofický a teologický pojem

  • ISBN

    978-80-223-5860-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    34-47

  • Název nakladatele

    Univerzita Komenského v Bratislave

  • Místo vydání

    Bratislava

  • Místo konání akce

    Bratislava

  • Datum konání akce

    28. 9. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku