Being at Home in the World
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F24%3A39922281" target="_blank" >RIV/00216275:25210/24:39922281 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9783111386294-016/html" target="_blank" >https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9783111386294-016/html</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1515/9783111386294-016" target="_blank" >10.1515/9783111386294-016</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Being at Home in the World
Popis výsledku v původním jazyce
Roy Holland describes the point of Platonic education as "being at home in the world". In this paper, I defend Holland's notion of how to live a good and happy life against the habitual conception. I first identify three typical characteristics of home in a narrow sense. I then zoom out to the existential question of being at home in the world and contrast two positions. I claim that Matthew Ratcliffe's habitual conception of existential feelings explains why the sense of home enhances vitality but does not make space for ethical understanding and education. Then, I interpret Holland's Platonic position in two steps. First, I consider the attitude of wondering at the existence of the world in Pablo Casals and Ludwig Wittgenstein. Second, I spell out Gaita's concept of unconditional gratitude using Simone Weil's conception of love of the beauty of the world.
Název v anglickém jazyce
Being at Home in the World
Popis výsledku anglicky
Roy Holland describes the point of Platonic education as "being at home in the world". In this paper, I defend Holland's notion of how to live a good and happy life against the habitual conception. I first identify three typical characteristics of home in a narrow sense. I then zoom out to the existential question of being at home in the world and contrast two positions. I claim that Matthew Ratcliffe's habitual conception of existential feelings explains why the sense of home enhances vitality but does not make space for ethical understanding and education. Then, I interpret Holland's Platonic position in two steps. First, I consider the attitude of wondering at the existence of the world in Pablo Casals and Ludwig Wittgenstein. Second, I spell out Gaita's concept of unconditional gratitude using Simone Weil's conception of love of the beauty of the world.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60302 - Ethics (except ethics related to specific subfields)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA22-15446S" target="_blank" >GA22-15446S: "EKEZÚZMHT". Špatný pocit ohledně klimatu atd. a jeho různé formy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Publications of the Austrian Ludwig Wittgenstein Society - New Series
ISBN
978-3-11-914999-0
ISSN
2191-8449
e-ISSN
2198-2325
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
247-267
Název nakladatele
Walter de Gruyter GmbH & Co. KG
Místo vydání
Berlin
Místo konání akce
Wechsel
Datum konání akce
7. 8. 2024
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
001310276500015