Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Několik slov k systematologii věd a učebních předmětů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25310%2F05%3A00003114" target="_blank" >RIV/00216275:25310/05:00003114 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Několik slov k systematologii věd a učebních předmětů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Proces systematického uspořádávání vědeckých poznatků je nezbytným předpokladem k tomu, abychom se správně orientovali ve světě kolem nás a tedy i o světě v nás. Ke konstituování specializované vědy nestačí uspořádat do systému jen ty vědecké poznatky, které jsou předmětem zkoumání této vědy samotné. Je třeba charakterizovat i vztahy konkrétní vědecké disciplíny k ostatním vědám, to znamená zabývat se i otázkou systematologie globálního souboru věd. Jestliže připustíme, že je možno vytvořit kompaktní soustavu vědeckých poznatků, je zřejmě také možné vytvořit i kompaktní soustavu učebních předmětů, kompaktní vzdělávací program. Je proto třeba ujasnit si kriteria, podle kterých má být vzdělávací soustava konstruována. Takových kriterií je ovšem víc (vzdělávací systém je multidimenzionální), ale můžeme se domnívat, že váha některého kriteria (některých kriterií) by mohla mít pro tvorbu vzdělávací soustavy klíčový význam. Podle přesvědčení autora tohoto příspěvku tvoří páteř vědeckého i pe

  • Název v anglickém jazyce

    A few words about systematology of sciences and teaching subjects

  • Popis výsledku anglicky

    The process of systematic arrangement of scientific knowledge represents an essential condition for us to be able to understand not only the world around us but also our inner world. To constitute a specialized science, it is not sufficient to arrange into a system only that scientific knowledge which is the subject of investigation of the science itself. It is necessary to characterize the relations of one particular science to the others, which implies dealing with the question of systematology of a global set of sciences. If one agrees that it is possible to create a compact system of scientific knowledge, then it is apparently possible to create also a compact system of subjects, a compact educational programme. Therefore, it is essential to specify the criteria for forming the educational system. There are, however, more such criteria (the educational system is multidimensional) and some criteria (some criterion) may seem to have a key role in forming the educational system. The a

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2005

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Sytémová pedagogika

  • ISBN

    80-86771-11-3

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    2

  • Strana od-do

    142-143

  • Název nakladatele

    Miloš Vognar

  • Místo vydání

    Hradec Králové

  • Místo konání akce

    Hradec Králové

  • Datum konání akce

    21. 4. 2005

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku