Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

PREFERENCE LOGISTICKÝCH SLUŽEB V DODAVATELSKÝCH SYSTÉMECH S RYCHLOOBRÁTKOVÝMI PRODUKTY

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25310%2F19%3A39914851" target="_blank" >RIV/00216275:25310/19:39914851 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    PREFERENCE LOGISTICKÝCH SLUŽEB V DODAVATELSKÝCH SYSTÉMECH S RYCHLOOBRÁTKOVÝMI PRODUKTY

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Monografie se zabývá problematikou poskytování logistických služeb v dodavatelských systémech s rychloobrátkovými produkty. Jejím cílem bylo zhodnotit míru prosazení moderních trendů do požadavků českých odběratelů na typ poskytovaných služeb a jejich postoje k důležitosti spolupráce s dodavatelem při plánování a realizaci hmotných toků. Východiskem pro naplnění uvedeného cíle bylo vymezení pojmu logistické služby a sekundární analýza výsledků z předchozích výzkumů v oblasti důležitosti logistických služeb. Současně byly specifikovány nové trendy v řízení dodavatelských systémů. Jako hlavní trend byl identifikován rozvoj spolupráce s partnery v systému, která přispívá k implementaci moderních logistických technologií a principů environmentálního managementu. Jejich aplikace umožňuje razantně zvýšit logistickou výkonnost dodavatelských systémů. Míra prosazení moderních trendů byla posuzována na základě primárních výzkumů preferencí logistických služeb u 100 potravinářských podniků a 138 maloobchodních prodejen s rychloobrátkovým zbožím. Získaná data byla zpracována standardními statistickými metodami pro explorační a inferenční analýzu. Bylo zjištěno, že jako mnohem důležitější jsou vnímány služby poskytované při tradičních transakčních vztazích než služby vyžadující spolupráci. Nejžádanější je zajištění spolehlivé (úplné, bezchybné a včasné) dodávky, následované dobou vyřízení objednávky, a nakonec flexibilitou dodavatele při požadavcích na změnu v termínu dodání a v objednaném množství. V portfoliu služeb vyžadujících spolupráci byly zjištěny výrazné rozdíly v preferencích zákazníků. Z jejich analýzy vyplývá, že největší příležitost pro prosazení nových trendů je v případě dodávek do maloobchodních prodejen. Na základě explorační faktorové analýzy byly vymezeny tři základní oblasti spolupráce při plánování a realizaci hmotných toků – oblast výměny dat a informací, oblast řízení dopředných toků a oblast řízení zpětných toků. Potřeba zákazníků spolupracovat s dodavateli ve všech třech oblastech je závislá na jejich pozici v dodavatelském systému i velikosti jejich organizace. Tuto potřebu také ovlivňuje strategický význam nakupované položky v potravinářských podnicích a příslušnost prodejny k maloobchodnímu řetězci. Největší zájem o rozvoj spolupráce byl identifikován v distribuční části dodavatelských systémů. Jsou to právě řetězcové maloobchodní prodejny (zejména ty s větší prodejní plochou), které nejvíce preferují logistické služby vyžadující spolupráci, a to zejména v oblasti řízení dopředných a zpětných toků. Nejmenší zájem o rozvoj spolupráce mají malé organizace nebo výrobní podniky při nákupu strategicky nevýznamných položek. V těchto případech pravděpodobně zůstanou obchodní partneři u tradičních obchodních operací a ke zlepšování logistické výkonnosti bude docházet pouze pomalými krůčky a radikální posun nelze v nejbližších letech očekávat.

  • Název v anglickém jazyce

    Preferences of logistics services in supply chains with fast moving consumer goods

  • Popis výsledku anglicky

    The monograph deals with the provision of logistics services in supply chains with fast moving consumer goods (FMCG). Its aim was to assess the degree of implementation of modern trends in the requirements of Czech customers regarding the type of services provided and their attitudes to the importance of cooperation with the supplier in the planning and implementation of material flows. The starting point for achieving the aim was the definition of the concept of logistics service and the secondary analysis of results from the previous research in the area of the importance of logistics services. At the same time, new trends in supply chain management were specified. The development of cooperation with partners in the chain, which contributes to the implementation of modern logistics technologies and environmental management principles, has been identified as the main trend. Their application makes it possible to significantly increase the logistic performance of supply chains. The degree of implementation of modern trends was assessed based on primary surveys of logistics service preferences in 100 food businesses and 138 FMCG retail stores. The data obtained were processed by standard statistical methods for exploratory and inference analysis. It has been found that the services provided in traditional transactional relationships are perceived as more important than those requiring cooperation. The greatest demand is for a reliable (in-full, error-free, on-time) delivery, followed by the lead time and, finally, by the supplier&apos;s flexibility to change the delivery date and quantity ordered. Significant differences in customer preferences have been found in the portfolio of services requiring cooperation. Their analysis shows that the biggest opportunity to implement new trends is in the case of deliveries to retail stores. Based on the exploratory factor analysis, three fundamental areas of cooperation in the planning and implementation of material flows have been defined – data and information exchange, forward-flow management and reverse-flow management. The need for customers to work with suppliers in all the three areas depends on their position in the supply chain and the size of their organization. This need is also affected by the strategic importance of the purchased item in the food businesses and the affiliation of the store to the retail chain. The greatest interest in cooperation development has been identified in the distribution part of supply chains. It is the chain retail outlets (especially those with a larger sales area) that most prefer logistics services requiring cooperation, especially in the area of forward and reverse flow management. Small organizations or manufacturing companies when purchasing strategically insignificant items have the least interest in developing cooperation. In these cases, partners are likely to remain in traditional business operations, and logistics performance will improve only slowly, and we cannot expect a radical shift in the up-coming years.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50204 - Business and management

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7560-265-7

  • Počet stran knihy

    112

  • Název nakladatele

    Univerzita Pardubice

  • Místo vydání

    Pardubice

  • Kód UT WoS knihy