Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Intuitionistic Fuzzy Cognitive Maps for Corporate Performance Modeling

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25410%2F15%3A39899801" target="_blank" >RIV/00216275:25410/15:39899801 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://mme2015.zcu.cz/downloads/MME_2015_proceedings.pdf" target="_blank" >http://mme2015.zcu.cz/downloads/MME_2015_proceedings.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Intuitionistic Fuzzy Cognitive Maps for Corporate Performance Modeling

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Fuzzy cognitive maps (FCMs) extend cognitive maps to design both the concepts and the relations between the concepts more accurately. The original causality may be represented by a fuzzy relation to express the uncertainty in causal connections. Intuitionistic FCMs (iFCMs) generalize the FCMs with a strong capacity to express uncertainty and to handle hesitancy in decision making. Despite the increasing body of business decision-making literature using intuitionistic fuzzy sets, no attention has been paid to business applications of iFCMs. This paper develops an iFCM model for corporate performance modeling. Here we combined text analysis with knowledge acquisition from experts to assess the connections in the iFCMs. In the analysis of the designed system, we focus on the target concepts represented by sales, costs and profitability. We tested two models of iFCMs, one with hesitancy in connections and the other one with hesitancy in both connections and concept values. We show that the

  • Název v anglickém jazyce

    Intuitionistic Fuzzy Cognitive Maps for Corporate Performance Modeling

  • Popis výsledku anglicky

    Fuzzy cognitive maps (FCMs) extend cognitive maps to design both the concepts and the relations between the concepts more accurately. The original causality may be represented by a fuzzy relation to express the uncertainty in causal connections. Intuitionistic FCMs (iFCMs) generalize the FCMs with a strong capacity to express uncertainty and to handle hesitancy in decision making. Despite the increasing body of business decision-making literature using intuitionistic fuzzy sets, no attention has been paid to business applications of iFCMs. This paper develops an iFCM model for corporate performance modeling. Here we combined text analysis with knowledge acquisition from experts to assess the connections in the iFCMs. In the analysis of the designed system, we focus on the target concepts represented by sales, costs and profitability. We tested two models of iFCMs, one with hesitancy in connections and the other one with hesitancy in both connections and concept values. We show that the

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    IN - Informatika

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA13-10331S" target="_blank" >GA13-10331S: Úloha textové informace v modelech predikce finanční tísně podniků - přístupy specifické podle států a průmyslových odvětví</a><br>

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the 33rd International conference Mathematical Methods in Economics

  • ISBN

    978-80-261-0539-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    683-688

  • Název nakladatele

    Západočeská univerzita v Plzni

  • Místo vydání

    Plzeň

  • Místo konání akce

    Cheb

  • Datum konání akce

    9. 9. 2015

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku