Intuitionistic Fuzzy Cognitive Maps for Corporate Performance Modeling
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25410%2F15%3A39899801" target="_blank" >RIV/00216275:25410/15:39899801 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://mme2015.zcu.cz/downloads/MME_2015_proceedings.pdf" target="_blank" >http://mme2015.zcu.cz/downloads/MME_2015_proceedings.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Intuitionistic Fuzzy Cognitive Maps for Corporate Performance Modeling
Popis výsledku v původním jazyce
Fuzzy cognitive maps (FCMs) extend cognitive maps to design both the concepts and the relations between the concepts more accurately. The original causality may be represented by a fuzzy relation to express the uncertainty in causal connections. Intuitionistic FCMs (iFCMs) generalize the FCMs with a strong capacity to express uncertainty and to handle hesitancy in decision making. Despite the increasing body of business decision-making literature using intuitionistic fuzzy sets, no attention has been paid to business applications of iFCMs. This paper develops an iFCM model for corporate performance modeling. Here we combined text analysis with knowledge acquisition from experts to assess the connections in the iFCMs. In the analysis of the designed system, we focus on the target concepts represented by sales, costs and profitability. We tested two models of iFCMs, one with hesitancy in connections and the other one with hesitancy in both connections and concept values. We show that the
Název v anglickém jazyce
Intuitionistic Fuzzy Cognitive Maps for Corporate Performance Modeling
Popis výsledku anglicky
Fuzzy cognitive maps (FCMs) extend cognitive maps to design both the concepts and the relations between the concepts more accurately. The original causality may be represented by a fuzzy relation to express the uncertainty in causal connections. Intuitionistic FCMs (iFCMs) generalize the FCMs with a strong capacity to express uncertainty and to handle hesitancy in decision making. Despite the increasing body of business decision-making literature using intuitionistic fuzzy sets, no attention has been paid to business applications of iFCMs. This paper develops an iFCM model for corporate performance modeling. Here we combined text analysis with knowledge acquisition from experts to assess the connections in the iFCMs. In the analysis of the designed system, we focus on the target concepts represented by sales, costs and profitability. We tested two models of iFCMs, one with hesitancy in connections and the other one with hesitancy in both connections and concept values. We show that the
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
IN - Informatika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-10331S" target="_blank" >GA13-10331S: Úloha textové informace v modelech predikce finanční tísně podniků - přístupy specifické podle států a průmyslových odvětví</a><br>
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the 33rd International conference Mathematical Methods in Economics
ISBN
978-80-261-0539-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
683-688
Název nakladatele
Západočeská univerzita v Plzni
Místo vydání
Plzeň
Místo konání akce
Cheb
Datum konání akce
9. 9. 2015
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—