Mobilní internet jako prvek digitalizace ekonomiky v zemích EU
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25410%2F18%3A39913279" target="_blank" >RIV/00216275:25410/18:39913279 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.vspj.cz/vyzkum-a-projekty/casopisy-vspj/logos-polytechnikos" target="_blank" >https://www.vspj.cz/vyzkum-a-projekty/casopisy-vspj/logos-polytechnikos</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mobilní internet jako prvek digitalizace ekonomiky v zemích EU
Popis výsledku v původním jazyce
Posun ekonomiky k její digitální formě vyžaduje vhodné prostředí pro implementaci jejích jednotlivých složek. Významnou roli zde hraje situace na trzích služeb mobilních operátorů, která vykazuje značné rozdíly mezi jednotlivými zeměmi EU, a to jak v ceně, tak i využívání mobilních dat ekonomickými subjekty. V rámci tohoto článku byla využita shluková analýza k identifikaci skupin států EU s podobnou charakteristikou ve smyslu situace na trzích mobilního internetu, respektive ve smyslu využívání internetu jako aspektu digitální ekonomiky obecně. Výsledky této analýzy ukazují to, že severské státy (Finsko, Dánsko a Švédsko) vykazují vedle výhodné tržní situace pro spotřebitele využívající mobilní internet také tendence k posunu směrem k digitální ekonomice. Naproti tomu existuje skupina států, kde navzdory výhodné tržní situaci ekonomické subjekty internet ve větší míře nevyužívají. Situace České republiky patří k těm nejméně příznivým, ale spíše než z důvodu averze spotřebitelů k internetu, je tomu tak kvůli situaci na trhu služeb mobilních operátorů.
Název v anglickém jazyce
Mobile Internet as a Part of Digitalization of Economy in EU Countries
Popis výsledku anglicky
Shift to the digital economy requires appropriate environment for implementation of its each component. Important role plays the situation on mobile operators‘ markets, which reports significant differences between EU countries; not only in prices but also the use of mobile data by consumers and firms is different. Cluster analysis is used within this paper to identify groups of EU countries with similar characteristics in the sense of situation on the mobile data‘s markets, respectively in the sense of internet use as the aspect of digital economy in general. Results of this analysis show that Nordic countries (Finland, Denmark and Sweden) have both advantageous market situation for consumers using mobile internet and tendency to shift towards digital economy. On the other hand, there is the group of countries, in which despite market situation consumers and firms do not use the internet in larger extent. The situation of the Czech Republic is one of the worst ones but not because of the aversion to the internet, but because of the situation on the mobile operators‘ market.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50204 - Business and management
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Logos Polytechnikos
ISSN
1804-3682
e-ISSN
—
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
172-187
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—