Koncepce udržitelného rozvoje a konkurenceschopnost podniků chemického průmyslu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F15%3A39900435" target="_blank" >RIV/00216275:25510/15:39900435 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/60460709:41320/15:67247
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Koncepce udržitelného rozvoje a konkurenceschopnost podniků chemického průmyslu
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem článku je charakterizovat a diskutovat vazbu mezi koncepcí udržitelného rozvoje podniku a jeho konkurenční schopností s ohledem na specifika chemického průmyslu. Primární data byla získána pomocí dotazníkového šetření v podnicích Svazu chemického průmyslu ČR. Za nejvýznamnější faktor konkurenceschopnosti je považována reputace (pověst) podniku. Reputace přispívá ke zvýšení atraktivity podniku jako zaměstnavatele a byla prokázána také její vazba na snižování nákladů a zvýšení podnikové produktivity. Pro konkurenceschopnost chemického průmyslu mají velký význam lidské zdroje a lidský kapitál. Konkurenční výhodu lze generovat díky schopnosti udržet si kvalifikované zaměstnance a zabezpečit takový jejich rozvoj, aby podnik disponoval kvalitou lidí, která je potřebná pro dosažení podnikových cílů a zajištění požadovaného růstu; významnou roli přitom hraje kvalitní management znalostních pracovníků. Respondenti považují za nejvýznamnější externí zainteresované strany orgány státní správy a samosprávy, zákazníky, místní komunitu, veřejnost a dodavatele a ostatní obchodní partnery. Zlepšující se environmentální a sociální (společenská) výkonnost ve vztahu k těmto zainteresovaným stranám přispívá k udržení, resp. růstu konkurenceschopnosti.
Název v anglickém jazyce
Concept of sustainable development and competitiveness of enterprises in chemical industry
Popis výsledku anglicky
The aim of the paper is to characterize and discuss relationship between concept of sustainable development and competitiveness with regard to specifics of chemical industry. Primary data were collected using questionnaire survey in organizations of Association of Chemical Industry of the Czech Republic. The most significant factor of competitiveness is corporate reputation. Corporate reputation attracts prospective job applicants. Positive reputational impacts could decrease operational costs and positively influence productivity. Human resources and human capital significantly affect competitiveness of chemical industry. Competitive advantage can be generated by retention of qualified employees and by their development; highly important role plays quality management of knowledge employees. Respondents pointed as the most important external stakeholder government authorities, customers, local community, general public and suppliers and other business partners. Improvement of environmental and social performance in relation with mentioned stakeholders supports retaining, or increase corporate competitiveness.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Chemické listy
ISSN
0009-2770
e-ISSN
—
Svazek periodika
109
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
319-326
Kód UT WoS článku
000354722700010
EID výsledku v databázi Scopus
—