Application of FTIR spectrometry using multivariate analysis for prediction fuel in engine oil
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F17%3A39902757" target="_blank" >RIV/00216275:25510/17:39902757 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://acta.mendelu.cz/media/pdf/actaun_2017065030933.pdf" target="_blank" >https://acta.mendelu.cz/media/pdf/actaun_2017065030933.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.11118/actaun201765030933" target="_blank" >10.11118/actaun201765030933</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Application of FTIR spectrometry using multivariate analysis for prediction fuel in engine oil
Popis výsledku v původním jazyce
This work presents the potentiality of partial least squares (PLS) regression associated with Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR spectrometry) for detecting penetration of diesel fuel into the mineral engine oil SAE 15W-40 in the concentration range from 0% to 9.5% (w/w). As a best practice has proven FTIR-PLS model, which uses the data file in the spectral range 835–688 cm-1.The quality of the model was evaluated using the root mean square error of calibration (RMSEC) and cross validation (RMSECV). A correlation coefficient R=0.999 and values of RMSEC, RMSECV were obtained 0.11% and 0.38% respectively. After the calibration of the FTIR spectrometer, the contamination engine oil with diesel fuel could be obtained in 1–2 min per sample.
Název v anglickém jazyce
Application of FTIR spectrometry using multivariate analysis for prediction fuel in engine oil
Popis výsledku anglicky
This work presents the potentiality of partial least squares (PLS) regression associated with Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR spectrometry) for detecting penetration of diesel fuel into the mineral engine oil SAE 15W-40 in the concentration range from 0% to 9.5% (w/w). As a best practice has proven FTIR-PLS model, which uses the data file in the spectral range 835–688 cm-1.The quality of the model was evaluated using the root mean square error of calibration (RMSEC) and cross validation (RMSECV). A correlation coefficient R=0.999 and values of RMSEC, RMSECV were obtained 0.11% and 0.38% respectively. After the calibration of the FTIR spectrometer, the contamination engine oil with diesel fuel could be obtained in 1–2 min per sample.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
20702 - Petroleum engineering (fuel, oils)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis
ISSN
1211-8516
e-ISSN
—
Svazek periodika
65
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
933-938
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85021840530