Full-scale testing of low adhesion effects with small amounts of water in the wheel/rail interface
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F20%3A39915542" target="_blank" >RIV/00216275:25510/20:39915542 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301679X19304268" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301679X19304268</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.triboint.2019.105907" target="_blank" >10.1016/j.triboint.2019.105907</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Full-scale testing of low adhesion effects with small amounts of water in the wheel/rail interface
Popis výsledku v původním jazyce
Low adhesion in the wheel/rail contact can be caused by small amounts of water combining with iron oxides. This happens in light rain or at dew point. In small-scale tests, ultra-low adhesion (<= 0.05) has not been maintained. The aim here was to see if the mechanism could be realized at a larger scale. Sustained ultra-low adhesion was achieved when water was applied constantly to the wheel/rail contact at a rate of 25 mu L/s. In these conditions wear debris and oxide was clearly visible in the contact band. Creep force data has been generated that can now be used to inform wheel/rail contact models and multi-body dynamics simulations of train behaviour with a view to developing mitigation.
Název v anglickém jazyce
Full-scale testing of low adhesion effects with small amounts of water in the wheel/rail interface
Popis výsledku anglicky
Low adhesion in the wheel/rail contact can be caused by small amounts of water combining with iron oxides. This happens in light rain or at dew point. In small-scale tests, ultra-low adhesion (<= 0.05) has not been maintained. The aim here was to see if the mechanism could be realized at a larger scale. Sustained ultra-low adhesion was achieved when water was applied constantly to the wheel/rail contact at a rate of 25 mu L/s. In these conditions wear debris and oxide was clearly visible in the contact band. Creep force data has been generated that can now be used to inform wheel/rail contact models and multi-body dynamics simulations of train behaviour with a view to developing mitigation.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tribology International
ISSN
0301-679X
e-ISSN
—
Svazek periodika
141
Číslo periodika v rámci svazku
16.8.2019
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
000505271400009
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85070874028