Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

A novel anti-slip control approach for railway vehicles with traction based on adhesion estimation with swarm intelligence

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F20%3A39917234" target="_blank" >RIV/00216275:25510/20:39917234 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s40534-020-00223-w.pdf" target="_blank" >https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s40534-020-00223-w.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s40534-020-00223-w" target="_blank" >10.1007/s40534-020-00223-w</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    A novel anti-slip control approach for railway vehicles with traction based on adhesion estimation with swarm intelligence

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Anti-slip control systems are essential for railway vehicle systems with traction. In order to propose an effective anti-slip control system, adhesion information between wheel and rail can be useful. However, direct measurement or observation of adhesion condition for a railway vehicle in operation is quite demanding. Therefore, a proportional-integral controller, which operates simultaneously with a recently proposed swarm intelligence-based adhesion estimation algorithm, is proposed in this study. This approach provides determination of the adhesion optimum on the adhesion-slip curve so that a reference slip value for the controller can be determined according to the adhesion conditions between wheel and rail. To validate the methodology, a tram wheel test stand with an independently rotating wheel, which is a model of some low floor trams produced in Czechia, is considered. Results reveal that this new approach is more effective than a conventional controller without adhesion condition estimation.

  • Název v anglickém jazyce

    A novel anti-slip control approach for railway vehicles with traction based on adhesion estimation with swarm intelligence

  • Popis výsledku anglicky

    Anti-slip control systems are essential for railway vehicle systems with traction. In order to propose an effective anti-slip control system, adhesion information between wheel and rail can be useful. However, direct measurement or observation of adhesion condition for a railway vehicle in operation is quite demanding. Therefore, a proportional-integral controller, which operates simultaneously with a recently proposed swarm intelligence-based adhesion estimation algorithm, is proposed in this study. This approach provides determination of the adhesion optimum on the adhesion-slip curve so that a reference slip value for the controller can be determined according to the adhesion conditions between wheel and rail. To validate the methodology, a tram wheel test stand with an independently rotating wheel, which is a model of some low floor trams produced in Czechia, is considered. Results reveal that this new approach is more effective than a conventional controller without adhesion condition estimation.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    RAILWAY ENGINEERING SCIENCE

  • ISSN

    2662-4745

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    Vol. 28

  • Číslo periodika v rámci svazku

    Issue 4

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

    000592574700002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85096471399