Metodika nedestruktivního stanovení mechanického napětí v kolejnicích bezstykové koleje
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F22%3A39918656" target="_blank" >RIV/00216275:25510/22:39918656 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika nedestruktivního stanovení mechanického napětí v kolejnicích bezstykové koleje
Popis výsledku v původním jazyce
Metodika obsahuje postup, jakým lze na železniční trati nedestruktivní metodou pomocí tenzometrických snímačů a měřicí sestavy stanovit aktuální hodnotu normálového mechanického napětí v kolejnicích bezstykové koleje, zejména pak hodnoty deformace a neutrální teploty kolejnice bezstykové koleje. Pro stanovení aktuální hodnoty mechanického napětí v kolejnicích bezstykové koleje, deformace a neutrální teploty kolejnice bezstykové koleje podle této metodiky je využit funkční vzorek č. TJ04000301-V2 Měřicí sestava pro diagnostiku časového vývoje napěťových stavů v bezstykové koleji, který je výsledkem řešení projektu TAČR TJ04000301 Nedestruktivní stanovení mechanického napětí v bezstykové koleji. Dokumentace tohoto funkčního vzorku je uvedena v přílohách této metodiky.
Název v anglickém jazyce
Methodology of non-destructive determination of mechanical stress in continuous welded rail
Popis výsledku anglicky
The methodology contains procedure, which can be used to determine the value of mechanical stress, deformation, and neutral temperature in continuous welded rail by a non-destructive tests using strain gauges and measuring set. For the determination of the mechanical stress, deformation, and neutral temperature in continuous welded rail, the functioning sample No. TJ04000301-V2 Measuring set for diagnostics of time development of stress states in continuous welded rail, which is an output of investigation of the project TACR TJ04000301 Non-destructive determination of mechanical stress in continuous welded rail, is used. Documentation of the functional sample is one of the annexes to this methodology.
Klasifikace
Druh
N<sub>metS</sub> - Metodiky schválené orgánem státní správy
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TJ04000301" target="_blank" >TJ04000301: Nedestruktivní stanovení mechanického napětí v bezstykové koleji</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
TJ04000301-V1
Číslo předpisu
MD-7555/2022-710/3
Technické parametry
Úvodem metodiky je definován účel jejího užití a veličiny, jež lze pomocí předkládané metodiky určit. Tato část čtenáři indikuje, zda je metodika pro účel jeho činnosti použitelná, či nikoliv. Za úvodní částí následuje seznam pojmů a zkratek v metodice použitých a seznam přístrojů a softwaru, které bude pracovník provádějící měření k činnosti podle této metodiky potřebovat. Kapitola č. 4, jež je jádrem popisu zkoušky podle této metodiky, přehledně popisuje jak podstatu zkoušky, tak její postup, a sice ve dvou oddělených podkapitolách. Nejprve postup instalace traťové části měřicí sestavy, dále pak postup samotného měření. Instalace se v každém měřicím bodě provede jednou na úvod sledování, měření je pak možno na místě, kde byla instalace provedena, libovolně často opakovat. V této kapitole je dále popsán výstup zkoušky, její hodnocení a řada doporučení k jednotlivým etapám zkoušky. Tato doporučení jsou vzešlá z mnoha zkušeností autorského kolektivu sebraných v průběhu řešení výzkumného projektu, jež ke tvorbě této metodiky vedl. Metodika dále obsahuje popis novosti postupů v ní obsažených, jejího uplatnění a také základní vhled do ekonomických aspektů s ní spjatých. Nezbytnou součástí je rovněž seznam použité literatury. Nedílnou součástí metodiky jsou také její přílohy.
Ekonomické parametry
Celkovou výši investičních nákladů pro pořízení mobilní části měřicí sestavy lze odhadnout v úrovni několika set tisíc korun českých. Mobilní část lze opakovaně využívat pro měření ve více sledovaných úsecích. Odhad celkové výše investičních nákladů pro pořízení traťové části měřicí sestavy se pohybuje okolo jednoho tisíce korun českých. Traťovou část měřicí sestavy lze však použít pouze pro jeden měřicí bod. Náklady spojené s realizací jednotlivých měření jsou zanedbatelné s výjimkou nákladů na dopravu a práci pracovníků provádějících měření. Bližší popis odhadu počtu potřebných pracovníků a jejich času je uveden v metodice. Podle odhadu uvedeného v metodice je možno získáním přesnějších informací o napěťovém stavu bezstykové koleje v železniční síti o rozsahu sítě české dosáhnout finančních úspor až v řádu milionů korun ročně.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy, nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů