Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Mitigating Climate Change Effects of Urban Transportation Using a Type-2 Neutrosophic MEREC-MARCOS Model

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F22%3A39919343" target="_blank" >RIV/00216275:25510/22:39919343 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ieeexplore.ieee.org/document/9906535" target="_blank" >https://ieeexplore.ieee.org/document/9906535</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1109/TEM.2022.3207375" target="_blank" >10.1109/TEM.2022.3207375</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Mitigating Climate Change Effects of Urban Transportation Using a Type-2 Neutrosophic MEREC-MARCOS Model

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Climate change is the foremost environmental problem that negatively affects the lives of people. Sustainable policies offer an opportunity to mitigate climate change effects of urban transportation. Four sustainable policies are presented to alter the propagation speed of climate change. However, there is a major gap regarding the prioritization of the sustainable policies in advantage order, which is an important problem for all municipalities. Therefore, this study introduces a two-stage model that hybridizes the method based on the removal effects of criteria (MEREC) and measurement of alternatives and ranking according to compromise solution (MARCOS) method into a unique framework under the type-2 neutrosophic number (T2NN) environment. In the first stage, the T2NN-MEREC determines the objective importance of the criteria. In the second stage, the T2NN-MARCOS method ranks the sustainable policies. Our practical findings indicate that land-use planning is the best sustainable policy for mitigating climate change effects of urban transportation. By applying this solution, municipalities may generate an extra budget from low emission zones and limited traffic zones in the short-term run. The introduced T2NN-MEREC-MARCOS model could be used as decision support for authorities while mitigating climate change effects of not only urban transportation but also other human activities.

  • Název v anglickém jazyce

    Mitigating Climate Change Effects of Urban Transportation Using a Type-2 Neutrosophic MEREC-MARCOS Model

  • Popis výsledku anglicky

    Climate change is the foremost environmental problem that negatively affects the lives of people. Sustainable policies offer an opportunity to mitigate climate change effects of urban transportation. Four sustainable policies are presented to alter the propagation speed of climate change. However, there is a major gap regarding the prioritization of the sustainable policies in advantage order, which is an important problem for all municipalities. Therefore, this study introduces a two-stage model that hybridizes the method based on the removal effects of criteria (MEREC) and measurement of alternatives and ranking according to compromise solution (MARCOS) method into a unique framework under the type-2 neutrosophic number (T2NN) environment. In the first stage, the T2NN-MEREC determines the objective importance of the criteria. In the second stage, the T2NN-MARCOS method ranks the sustainable policies. Our practical findings indicate that land-use planning is the best sustainable policy for mitigating climate change effects of urban transportation. By applying this solution, municipalities may generate an extra budget from low emission zones and limited traffic zones in the short-term run. The introduced T2NN-MEREC-MARCOS model could be used as decision support for authorities while mitigating climate change effects of not only urban transportation but also other human activities.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50204 - Business and management

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    IEEE Transactions on Engineering Management

  • ISSN

    0018-9391

  • e-ISSN

    1558-0040

  • Svazek periodika

    Neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    September

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    nestrankovano

  • Kód UT WoS článku

    000865083300001

  • EID výsledku v databázi Scopus