Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Coping studentů oborů všeobecná sestra a zdravotnický záchranář

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25520%2F20%3A39916400" target="_blank" >RIV/00216275:25520/20:39916400 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.prolekare.cz/casopisy/prakticky-lekar/2020-supplementum/coping-studentu-oboru-vseobecna-sestra-a-zdravotnicky-zachranar-124482" target="_blank" >https://www.prolekare.cz/casopisy/prakticky-lekar/2020-supplementum/coping-studentu-oboru-vseobecna-sestra-a-zdravotnicky-zachranar-124482</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Coping studentů oborů všeobecná sestra a zdravotnický záchranář

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Úvod: Tato studie se zabývá popisem strategií zvládání stresu u studentů zdravotnických oborů všeobecná sestra a zdravotnický záchranář. Stres je nedílnou a každodenní součástí těchto dvou povolání. Neustálé změny, péče o pacienty nebo dokonce život zachraňující výkony, které přes veškerou snahu končí smrtí, všechny tyto události působí nadlimitní a dlouhodobý stres. Cíle: Cílem této studie je popsat rozdíly ve využívání pozitivních a negativních copingových strategií u všeobecných sester a zdravotnických záchranářů včetně porovnání oproti populační normě. Metody: Průřezové dotazníkové šetření nástrojem SVF-78. Vzorek respondentů tvořilo 74 studentů oboru zdravotnický záchranář a 50 studentů oboru všeobecná sestra. Výsledky: Statistickým zpracováním výsledků bylo zjištěno, že v celkovém užívání strategií mezi obory všeobecná sestra a zdravotnický záchranář je statisticky významný rozdíl (p = 0,005). Ve využívání pozitivních strategií jsou výsledky stejné, avšak ve využívání negativních strategií se liší ve prospěch studentů oboru zdravotnický záchranář (p = 0,001). Oba obory však vykazují vyšší skóre nežli je populační norma (p = 0,003 resp. p = 0,001). Závěr: Přestože výsledky ukazují, že studenti zdravotnických oborů mají dobře rozvinuté zvládací strategie stresu vůči běžné populaci, při bližším prozkoumání vyplynulo, že především studentky oboru všeobecná sestra více využívají negativních strategií, a to především útěk od problému, neschopnost odpoutání a pociťování bezmoci.

  • Název v anglickém jazyce

    Coping of students in study programs General nursing and Paramedic

  • Popis výsledku anglicky

    Introduction: The study is focused on the description of stress management strategies in students of general nurse and paramedic study programmes. Stress is an integral and everyday part of these two occupations. Constant changes, patient care or even life-saving procedures that, despite all efforts, end in death, all these events cause over-limit and long-term stress. Objectives: This study aims to describe the differences in the use of positive and negative coping strategies in students of general nurse and paramedic, including comparison with the population standard. Methods: Cross-sectional questionnaire survey by SVF-78. The sample of respondents consisted of 74 students of the paramedic and 50 students of the general nurse. Results: Statistical processing of the results revealed that there was a statistically significant difference in the overall use of strategies between general nurse and paramedic (p = 0.005). The results are the same in the use of positive strategies, but in the use of negative strategies, they differ in favour of paramedics (p = 0.001). However, both fields show higher scores than the population standard (p = 0.003 resp. p = 0.001). Conclusion: Although the results show that medical students have well-developed coping strategies of stress towards the general population, a closer examination revealed that students of nursing used more negative strategies, especially escape from the problem, inability to detach and feel helpless.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30307 - Nursing

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Praktický lékař

  • ISSN

    0032-6739

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2020

  • Číslo periodika v rámci svazku

    supplementum

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    22-26

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85098753200