Metodika pro stanovení součinitele tření po ohlazení - cementobetonové kryty
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F17%3APR28917" target="_blank" >RIV/00216305:26110/17:PR28917 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika pro stanovení součinitele tření po ohlazení - cementobetonové kryty
Popis výsledku v původním jazyce
Metodika se zabývá stanovením součinitele tření po provedení laboratorního ohlazování. Tato zkouška je popsána v ČSN EN 12697-49, norma ale neurčuje, jak správně vyhodnotit výsledky. Metodika tedy doplňuje normu o podrobnější zkušební postup a způsob vyhodnocení výsledků. Obsahuje také přepočet součinitele tření po ohlazení na součinitel podélného tření, který je běžně měřen dynamickým meřicím zařízením na vozovce, a také vztah mezi laboratorním ohlazováním a dopravním zatžením. ČSN EN 12697-49 je určena pro zkoušky asfaltových směsí, metodika popisuje specifika a podmínky pro zkoušení vzorků z cementobetonových krytů.
Název v anglickém jazyce
The Methodology for the Determination of the Friction Coefficient after Polishing - Concrete Roads
Popis výsledku anglicky
Methodology deals with the determination of the friciton coefficient after polishing. This test is described in EN 12697-49, but the standard does not specify how to properly evaluate the results. Therefore, the detailed test procedure and evaluation of the results is described in the methodology. It also includes the conversion of the friciton coefficient after polishing and coefficient of longitudinal, that is commonly measured by dynamic measuring device on the road, and also the relationship between the laboratory polishing and traffic load. EN 12697-49 is used for testing of asphalt mixtures, the methodology describes the specifics and the conditions for testing of cores from concrete roads.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA02030479" target="_blank" >TA02030479: Zavedení zrychlené laboratorní metody podle prEN 12697-49 k měření protismykových vlastností povrchů vozovek a jejich vývoje v závislosti na dopravním zatížení pro snížení nehodovosti a prodloužení životnosti obrusných vrstev</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
WS metodika CB
Číslo předpisu
141/2016-710-VV/2
Technické parametry
141/2016-710-VV/2
Ekonomické parametry
Na úsecích pozemních komunikací s protismykovými vlastnostmi povrchu vozovky, které nesplňují požadované hodnocení pro provozní způsobilost, byla prokázána násobně zvýšená dopravní nehodovost. Na těchto úsecích by měly být obnoveny protismykové vlastnosti údržbovými technologiemi – jemné frézování, broušení diamantovými kotouči, tryskání ocelovými kuličkami atd. Při použití nevhodného kameniva do betonu pro cementobetonový kryt vozovky, hlavně hrubého kameniva s nízkou odolností proti ohlazení, může tento stav nastat v krátkém čase po uvedení nové vozovky do provozu. Tím se ale vozovka ve svém životním cyklu velmi prodraží. Pokud ale ještě před výstavbou nebo opravou budou vlastnosti různých druhů kameniva a případně i jejich směsí předem ověřeny zkouškou stanovení součinitele tření po ohlazování, tak bude možné zvolit optimální kamenivo pro cementobetonový kryt daného úseku na základě znalosti dopravního zatížení a požadavku na kvalitu protismykových vlastností. Výsledkem bude nejen ekonomická úspora v živo
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy ČR nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12 Praha 1 110 15
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů