Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Experimental and numerical study of turbulent flow around a Fanwings profile

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F19%3APU132715" target="_blank" >RIV/00216305:26110/19:PU132715 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19942060.2019.1639076" target="_blank" >http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19942060.2019.1639076</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/19942060.2019.1639076" target="_blank" >10.1080/19942060.2019.1639076</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Experimental and numerical study of turbulent flow around a Fanwings profile

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The main objective of this paper is an experimental and numerical study of airflow on a propulsive wing also called ventilated wing or FANWING, which is a drone operating at low speed. To optimize the aerodynamic shape of the Fanwing, two different configurations of NACA4415 rectangular wing profile were realized. The first one is a wing where the Cross-Flow Fan is fitted directly to the leading edge with a classic niche. For the second one, we truncated the extension of the niche to create a profile without nose. Two flow velocities with constant fan rotation were used and observed in the range of −16° < α < +30°. A lift coefficient generated by the profiles increases and the drag coefficient decreases, while the distribution of the pressure coefficient on the upper surface increases abruptly because of the flow recirculation. The experiment was performed in a subsonic wind tunnel TE44 and numerical simulations in software Fluent 6.3.2.6. Both approaches are in good agreement. The visualization showed that the recirculation phenomenon occurs right after the discharge of the cross-flow fan. It reveals that the jet coming out of the fan causes a strong wake behind the profile and suppresses the boundary layer separation.

  • Název v anglickém jazyce

    Experimental and numerical study of turbulent flow around a Fanwings profile

  • Popis výsledku anglicky

    The main objective of this paper is an experimental and numerical study of airflow on a propulsive wing also called ventilated wing or FANWING, which is a drone operating at low speed. To optimize the aerodynamic shape of the Fanwing, two different configurations of NACA4415 rectangular wing profile were realized. The first one is a wing where the Cross-Flow Fan is fitted directly to the leading edge with a classic niche. For the second one, we truncated the extension of the niche to create a profile without nose. Two flow velocities with constant fan rotation were used and observed in the range of −16° < α < +30°. A lift coefficient generated by the profiles increases and the drag coefficient decreases, while the distribution of the pressure coefficient on the upper surface increases abruptly because of the flow recirculation. The experiment was performed in a subsonic wind tunnel TE44 and numerical simulations in software Fluent 6.3.2.6. Both approaches are in good agreement. The visualization showed that the recirculation phenomenon occurs right after the discharge of the cross-flow fan. It reveals that the jet coming out of the fan causes a strong wake behind the profile and suppresses the boundary layer separation.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Engineering Applications of Computational Fluid Mechanics

  • ISSN

    1994-2060

  • e-ISSN

    1997-003X

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CN - Čínská lidová republika

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    698-712

  • Kód UT WoS článku

    000476481800001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85069452584