Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

PROJEKT S-CODE: NOVÉ KONCEPTY VÝHYBEK

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F19%3APU134927" target="_blank" >RIV/00216305:26110/19:PU134927 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    PROJEKT S-CODE: NOVÉ KONCEPTY VÝHYBEK

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V průběhu řešení projektu S-CODE (Switch and Crossing Optimal Design and Evaluation) bylo vytvořeno vícero konceptů výhybek nové generace, které jsou dále rozvíjeny. Pro bližší seznámení byly pro tento příspěvek vybrány dva z nich, které jsou detailněji řešeny ve společnosti DT - Výhybkárna a strojírna, a.s. a na VUT v Brně. Jedná se zejména o koncept výhybky „Single Slender Switch” a „Vehicle Based Switch”. Původní myšlenka konceptu „Single Slender Switch” se vyznačovala použitím pouze jednoho pohyblivého dílu („jazyka“) jdoucího přes celou výhybku, který plní i funkci pohyblivé srdcovky. Motivací je snížení počtu pohyblivých dílů a zjednodušení výměny dílu při údržbě. Koncept ale vyžaduje komplexnější systém přestavování a rovněž řešení celé řady dalších technických problémů, které se výměnové části nepodařilo překonat. Nicméně návrh srdcovkové části tohoto konceptu byl použit pro další rozpracování. Druhý koncept „Vehicle Based Switch” řeší možnost výroby celé výhybky jako kompletně pevné bez jakýchkoliv pohyblivých dílů, přitom přestavné zařízení je přeneseno na vozidlo. Tento koncept se vyznačuje díky pevné výhybce velmi nízkými nároky na údržbu v trati. V tomto případě jsou uvažovány dvě varianty provedení – buď může být použitý stávající koncept kola s okolkem a kolejnice, u kterého je očekáváno jistá možnost přechodné fáze, nebo zcela nový železniční systém se změnou paradigmatu železničního systému, kdy je zaměněn profil kola a kolejnice, čímž lze ve výhybce eliminovat veškerá místa přerušené pojížděné plochy kolejnic, což povede ke snížení dynamického namáhání.

  • Název v anglickém jazyce

    Project S-CODE: New Concepts of Railway S&Cs

  • Popis výsledku anglicky

    Within the S-CODE project (Switch and Crossing Optimal Design and Evaluation), several concepts of revolutionary switches and crossings have been designed and are being further developed. Two of those concepts, which are being dealt with in DT and BUT, have been selected for this paper. These are the concept of the Single Slender Switch and Vehicle Based Switch. The original concept of the Single Slender Switch was characterized by the use of only one moving part ("tongue") passing through the entire turnout which also fulfils the function of the movable crossing. The aim is to reduce the number of moving parts and to simplify the replacement during maintenance. However, the concept will require a more complex system of switching, as well as the solution of a number of technical problems that have not been overcome in the switch part. Nevertheless, the design of the crossing part of this concept is used for further elaboration. Vehicle Based Switch as the second concept solves the possibility of making the entire switch as a completely fixed structure without any moving parts, and the actuation device is transferred to the vehicle. This concept is characterized by very low maintenance requirements in the track thanks to the fixed switch. Two variants of the design are considered – either the existing concept of the wheel with flange and rail, where a system transition phase may occur, or a completely new railway system changing the paradigm of the railway system and using an inverse system where the wheel and rail profile will be principally exchanged. Therefore, it is possible to eliminate all the interrupted areas of the running rail surface and edge, and reduce the dynamic load.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Súčasné problémy v kolajových vozidlách - PRORAIL 2019. Diel II.

  • ISBN

    978-80-89276-59-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    155-162

  • Název nakladatele

    VTS pri Žilinskej univerzite v Žiline

  • Místo vydání

    Žilina, Slovenská republika

  • Místo konání akce

    Žilina, Slovenská Republika

  • Datum konání akce

    17. 9. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku

    000533910900017