Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Statistical aspects of gap-acceptance theory for unsignalized intersection capacity

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F22%3APU143998" target="_blank" >RIV/00216305:26110/22:PU143998 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/62690094:18470/22:50020171 RIV/00216275:25510/22:39919608 RIV/68407700:21340/22:00356345

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378437122001078" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378437122001078</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.physa.2022.127043" target="_blank" >10.1016/j.physa.2022.127043</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Statistical aspects of gap-acceptance theory for unsignalized intersection capacity

  • Popis výsledku v původním jazyce

    We partially correct and significantly deepen the Siegloch’s method (1973), which is currently used to determine the capacity of unsignalized intersections. Taking into account current knowledge about microstructure of vehicular traffic flows we suggest Generalized Inverse Gaussian distribution as a theoretically and empirically substantiated alternative to the exponential distribution of priority-stream clearances, considered in Siegloch’s original methodology. Furthermore, we formulate a statistical model for gap-acceptance theory and present a series of validated theoretical calculations leading to general formulas for proportion and statistical distribution of priority-stream clearances that exactly minor-stream vehicles have utilized for their inclusion maneuver (accepted-clearance distribution of order ). Using up-to-date empirical data-sets we test hypotheses of priority-stream clearance-distribution and analyze sample acceptance-ratios and empirical distribution of accepted clearances. By means of an original concept we finally estimate an implicit acceptance-rule, with the help of which a minor-street driver is deciding on acceptance/rejection of an offered priority-clearance.

  • Název v anglickém jazyce

    Statistical aspects of gap-acceptance theory for unsignalized intersection capacity

  • Popis výsledku anglicky

    We partially correct and significantly deepen the Siegloch’s method (1973), which is currently used to determine the capacity of unsignalized intersections. Taking into account current knowledge about microstructure of vehicular traffic flows we suggest Generalized Inverse Gaussian distribution as a theoretically and empirically substantiated alternative to the exponential distribution of priority-stream clearances, considered in Siegloch’s original methodology. Furthermore, we formulate a statistical model for gap-acceptance theory and present a series of validated theoretical calculations leading to general formulas for proportion and statistical distribution of priority-stream clearances that exactly minor-stream vehicles have utilized for their inclusion maneuver (accepted-clearance distribution of order ). Using up-to-date empirical data-sets we test hypotheses of priority-stream clearance-distribution and analyze sample acceptance-ratios and empirical distribution of accepted clearances. By means of an original concept we finally estimate an implicit acceptance-rule, with the help of which a minor-street driver is deciding on acceptance/rejection of an offered priority-clearance.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/CK01000152" target="_blank" >CK01000152: Pokročilé matematicko-fyzikální metody modelování mikrostruktury dopravního proudu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Physica A

  • ISSN

    0378-4371

  • e-ISSN

    1873-2119

  • Svazek periodika

    594

  • Číslo periodika v rámci svazku

    127043

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    1-19

  • Kód UT WoS článku

    000793454600006

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85124795731