Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Theoretical predictions for vehicular headways and their clusters

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F13%3A00209887" target="_blank" >RIV/68407700:21340/13:00209887 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.krbalek.cz/Science/Multiclearances_Final.pdf" target="_blank" >http://www.krbalek.cz/Science/Multiclearances_Final.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1088/1751-8113/46/44/445101" target="_blank" >10.1088/1751-8113/46/44/445101</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Theoretical predictions for vehicular headways and their clusters

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article presents a derivation of analytical predictions for steady-state distributions of netto time gaps among clusters of vehicles moving inside a traffic stream. Using the thermodynamic socio-physical traffic model with short-ranged repulsion between particles (originally introduced in [Physica A textbf{333} (2004) 370]) we firstly derive the time-clearance distribution in the model and confront it about theoretical criteria for acceptability of analytical clearance-distributions. Consecutively,the approximating statistical distributions for the so-called time multi-clearances are calculated by means of theory of functional convolutions. Moreover, all the theoretical surmises used during the above-mentioned calculations are evaluated by the statistical analysis of traffic data. The mathematical predictions acquired in this paper are thoroughly compared with relevant empirical quantities and discussed in the context of traffic theory.

  • Název v anglickém jazyce

    Theoretical predictions for vehicular headways and their clusters

  • Popis výsledku anglicky

    This article presents a derivation of analytical predictions for steady-state distributions of netto time gaps among clusters of vehicles moving inside a traffic stream. Using the thermodynamic socio-physical traffic model with short-ranged repulsion between particles (originally introduced in [Physica A textbf{333} (2004) 370]) we firstly derive the time-clearance distribution in the model and confront it about theoretical criteria for acceptability of analytical clearance-distributions. Consecutively,the approximating statistical distributions for the so-called time multi-clearances are calculated by means of theory of functional convolutions. Moreover, all the theoretical surmises used during the above-mentioned calculations are evaluated by the statistical analysis of traffic data. The mathematical predictions acquired in this paper are thoroughly compared with relevant empirical quantities and discussed in the context of traffic theory.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    BB - Aplikovaná statistika, operační výzkum

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical

  • ISSN

    1751-8113

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    46

  • Číslo periodika v rámci svazku

    44

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    "445101-1"-"445101-19"

  • Kód UT WoS článku

    000326092300005

  • EID výsledku v databázi Scopus