Theoretical predictions for vehicular headways and their clusters
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F13%3A00209887" target="_blank" >RIV/68407700:21340/13:00209887 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.krbalek.cz/Science/Multiclearances_Final.pdf" target="_blank" >http://www.krbalek.cz/Science/Multiclearances_Final.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1088/1751-8113/46/44/445101" target="_blank" >10.1088/1751-8113/46/44/445101</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Theoretical predictions for vehicular headways and their clusters
Popis výsledku v původním jazyce
This article presents a derivation of analytical predictions for steady-state distributions of netto time gaps among clusters of vehicles moving inside a traffic stream. Using the thermodynamic socio-physical traffic model with short-ranged repulsion between particles (originally introduced in [Physica A textbf{333} (2004) 370]) we firstly derive the time-clearance distribution in the model and confront it about theoretical criteria for acceptability of analytical clearance-distributions. Consecutively,the approximating statistical distributions for the so-called time multi-clearances are calculated by means of theory of functional convolutions. Moreover, all the theoretical surmises used during the above-mentioned calculations are evaluated by the statistical analysis of traffic data. The mathematical predictions acquired in this paper are thoroughly compared with relevant empirical quantities and discussed in the context of traffic theory.
Název v anglickém jazyce
Theoretical predictions for vehicular headways and their clusters
Popis výsledku anglicky
This article presents a derivation of analytical predictions for steady-state distributions of netto time gaps among clusters of vehicles moving inside a traffic stream. Using the thermodynamic socio-physical traffic model with short-ranged repulsion between particles (originally introduced in [Physica A textbf{333} (2004) 370]) we firstly derive the time-clearance distribution in the model and confront it about theoretical criteria for acceptability of analytical clearance-distributions. Consecutively,the approximating statistical distributions for the so-called time multi-clearances are calculated by means of theory of functional convolutions. Moreover, all the theoretical surmises used during the above-mentioned calculations are evaluated by the statistical analysis of traffic data. The mathematical predictions acquired in this paper are thoroughly compared with relevant empirical quantities and discussed in the context of traffic theory.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
BB - Aplikovaná statistika, operační výzkum
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical
ISSN
1751-8113
e-ISSN
—
Svazek periodika
46
Číslo periodika v rámci svazku
44
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
"445101-1"-"445101-19"
Kód UT WoS článku
000326092300005
EID výsledku v databázi Scopus
—