Využití numerických modelů a moderních technologii pro návrh a optimalizaci veřejného prostoru města
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F22%3APU147646" target="_blank" >RIV/00216305:26110/22:PU147646 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://admin.uzemi.eu/Include/Data/getfile.php?id=725&db=csupuzemi_1" target="_blank" >http://admin.uzemi.eu/Include/Data/getfile.php?id=725&db=csupuzemi_1</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití numerických modelů a moderních technologii pro návrh a optimalizaci veřejného prostoru města
Popis výsledku v původním jazyce
V dnešní době jsou mikroskopické modely pohybu osob v zahraničí běžně využívány, jak pro posuzování bezpečnosti osob, tak i pro obyčejné chování pěší dopravy. Příkladem mohou být zejména modely evakuace osob ohrožených vzniklým nebezpečím, provozní modely pohybu při veřejných akcích (festivalů, průvodů, vánočních trhů atd.) či modely pohybu osob při přepravě v rámci dopravních uzlů a návazné dopravy. Pro každou tvorbu modelu jsou důležitá kvalitní vstupní data, nevyjímaje modelování pěší dopravy ve veřejném prostoru. Před samotným návrhem řešeného území potřebujeme znát jeho vstupní parametry, jako je počet osob, směrový průzkum, výpočet intenzit na jednotlivých koridorech, kapacity rozptylových ploch atd., které nám mohou sloužit následně jako vstupní data modelu pro analýzu konkrétně řešeného návrhu. I přesto, že žijeme v moderní době, kdy se sdílení dat stalo běžnou denní součástí lidských životů, je velmi složité získat data týkající se osob, provozu města a pěší dopravy v něm. S rozvojem inteligentních měst (Smart Cities) využívající moderní technologie a data ke zvýšení efektivity, ekonomického rozvoje, udržitelnosti a kvality života občanů v městských oblastech se otvírají nové možnosti získání kvalitních vstupních dat pro numerické modelování, které by mohlo vést k symbióze těchto dvou odvětví, ústící v efektivní nástroj pro správu a plánování území měst. Článek se zaměřuje na představení numerického modelování pěších osob a jeho možného využití při návrhu a optimalizaci veřejného prostoru. Postup analýzy kvality pěší dopravy pomocí numerického modelu pěší dopravy je demonstrovaný na konkrétním návrhu revitalizace městského dopravního uzlu Mendlovo náměstí v Brně. Výsledky simulací, jako jsou trajektorie osob, Level of Service (LoS), hustota osob na m2, průměrná rychlost osob, čas zdržení apod., jsou ukazateli, pomocí kterých jsme schopni analyzovat návrh a odhalit v něm tzv. „kritická místa“, zhodnotit budoucí komfort pohybu osob v posuzovaném prostoru, opt
Název v anglickém jazyce
Use of numerical models and modern technologies for the design and optimization of public space in the city
Popis výsledku anglicky
Nowadays, microscopic models of the movement of pedestrians are commonly used aboard, both for assessing the safety of people and for ordinary pedestrian traffic behavior. Examples include models evacuation people in danger, operational models of movement at public events (festivals, parades, Christmas markets, etc.) or models of movement of persons when transported within transport hubs and connecting traffic. Quality input data are a crucial element of any modelling, including modelling of pedestrian traffic in public space. Before the actual design of the area addressed, we need to know it’s input parameters, such as number of persons, directional survey, calculation of intensity on individual corridors, capacity of dispersal areas, etc., which can serve as input data of the model for the analysis of the specifically addressed design. Even though we live in modern times, when data sharing has become a normal daily part of people's lives, it is very difficult to obtain data relating to people, the operation of the city and foot traffic in it. With the development of Smart Cities using modern technologies and data to increase the efficiency, economic development, sustainability, and quality of life of citizens in urban areas, new possibilities are opening up for obtaining high-quality input data for numerical modelling that could lead to the symbiosis of these two sectors, resulting in an effective tool for urban governance and planning. The article is focused on the presentation of numerical modelling of pedestrians and its possible use in the design and optimization of public space. The process of analysing the quality of pedestrian traffic using a numeric model of pedestrian traffic is demonstrated at the concrete proposal of revitalization of the Mendl’s Square (urban transport hub in Brno). Simulation results, such as trajectories of people, Level of Service (LoS), density of persons per m2, average speed of persons, time of delay, etc., are indicators by whic
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20103 - Architecture engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
ČLOVĚK, STAVBA A ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ 15
ISBN
978-80-01-07049-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
244
Strana od-do
174-191
Název nakladatele
České vysoké učení technické v Praze
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
24. 11. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—