Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nonlinear global design resistance: Case studies of post-tensioned concrete bridges made of I-73 and KA-61 girders

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F24%3APU152593" target="_blank" >RIV/00216305:26110/24:PU152593 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1002/suco.202300986" target="_blank" >https://doi.org/10.1002/suco.202300986</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1002/suco.202300986" target="_blank" >10.1002/suco.202300986</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Nonlinear global design resistance: Case studies of post-tensioned concrete bridges made of I-73 and KA-61 girders

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper portrays a comprehensive computational procedure for determining the global structural resistances of two existing bridges made of I-73 and KA-61 precast post-tensioned concrete girders using advanced statistical assessment methods in combination with nonlinear fracture mechanics-based finite element method analysis. Although this combination is a powerful tool for realistic modeling of structures, its practical application is still very time consuming. Therefore, a statistical sampling approach for the determination of the structural design resistance is compared to selected efficient semi-probabilistic methods based on the estimation of coefficient of variation-estimation of coefficient of variation (ECoV) method according to fib Model Code 2010 and improved approach called Eigen ECoV method. Load-bearing capacity is determined for the ultimate as well as several serviceability limit states. The sensitivity of the input parameters burdened with uncertainties on the response of the structure is quantified using a sensitivity analysis supported by a surrogate model based on polynomial chaos expansion. The paper shows that the applicability of nonlinear modeling with respect to uncertainties is possible when using these ECoV methods and a surrogate model and can be applied in a routine manner. The shortcomings and advantages of all the used safety design/assessment methods are discussed.

  • Název v anglickém jazyce

    Nonlinear global design resistance: Case studies of post-tensioned concrete bridges made of I-73 and KA-61 girders

  • Popis výsledku anglicky

    The paper portrays a comprehensive computational procedure for determining the global structural resistances of two existing bridges made of I-73 and KA-61 precast post-tensioned concrete girders using advanced statistical assessment methods in combination with nonlinear fracture mechanics-based finite element method analysis. Although this combination is a powerful tool for realistic modeling of structures, its practical application is still very time consuming. Therefore, a statistical sampling approach for the determination of the structural design resistance is compared to selected efficient semi-probabilistic methods based on the estimation of coefficient of variation-estimation of coefficient of variation (ECoV) method according to fib Model Code 2010 and improved approach called Eigen ECoV method. Load-bearing capacity is determined for the ultimate as well as several serviceability limit states. The sensitivity of the input parameters burdened with uncertainties on the response of the structure is quantified using a sensitivity analysis supported by a surrogate model based on polynomial chaos expansion. The paper shows that the applicability of nonlinear modeling with respect to uncertainties is possible when using these ECoV methods and a surrogate model and can be applied in a routine manner. The shortcomings and advantages of all the used safety design/assessment methods are discussed.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20100 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA22-00774S" target="_blank" >GA22-00774S: Pravděpodobnostní posouzení v mostním inženýrství za užití náhradního metamodelu (MAPAB)</a><br>

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Structural Concrete

  • ISSN

    1464-4177

  • e-ISSN

    1751-7648

  • Svazek periodika

    25

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    DE - Spolková republika Německo

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    4167-4182

  • Kód UT WoS článku

    001300569500001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85202520550