Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Using of the long squeeze film dampers in rotor systems

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F03%3APU34704" target="_blank" >RIV/00216305:26210/03:PU34704 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Using of the long squeeze film dampers in rotor systems

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The present paper focuses on the issues of rotor systems with hydrodynamic dampers known as squeeze film dampers (SFD), which are non-linear hydraulic binding elements between the rotor and stator. The hydrodynamic dampers, with maximum discharged layer,have recently been applied more and more often thanks to their favourable characteristics, mainly in the rotor systems of aircraft engines. In principal, the dampers decrease amplitude of the actuated oscillations, primarily when crossing the critical sspeed. They tend to shift the amplitude-frequency characteristic of the whole system to lower values due to the supplementary material of oil film, preventing thus the transmission of vibrations on to the machine frame and, in fact, reducing noisiness ofthe whole equipment.

  • Název v anglickém jazyce

    Using of the long squeeze film dampers in rotor systems

  • Popis výsledku anglicky

    The present paper focuses on the issues of rotor systems with hydrodynamic dampers known as squeeze film dampers (SFD), which are non-linear hydraulic binding elements between the rotor and stator. The hydrodynamic dampers, with maximum discharged layer,have recently been applied more and more often thanks to their favourable characteristics, mainly in the rotor systems of aircraft engines. In principal, the dampers decrease amplitude of the actuated oscillations, primarily when crossing the critical sspeed. They tend to shift the amplitude-frequency characteristic of the whole system to lower values due to the supplementary material of oil film, preventing thus the transmission of vibrations on to the machine frame and, in fact, reducing noisiness ofthe whole equipment.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JR - Ostatní strojírenství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA101%2F96%2F0781" target="_blank" >GA101/96/0781: Analýza dynamických vlastností vázaných rotorových soustav s poddajnou nerotující částí a nelineárními vazbami</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2003

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Zeszyty naukowe katedry mechaniki stosowanej

  • ISBN

    83-917224-3-0

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    79-84

  • Název nakladatele

    Neuveden

  • Místo vydání

    Polsko, Gliwice

  • Místo konání akce

    FP VUT v Brně

  • Datum konání akce

    1. 1. 2002

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku