Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Mikrostrukturní změny turbínového kola ze slitiny Inconel 713 LC

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F04%3APU53453" target="_blank" >RIV/00216305:26210/04:PU53453 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Mikrostrukturní změny turbínového kola ze slitiny Inconel 713 LC

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V současné době je problematice životnosti turbínových lopatek a strukturní stabilitě Ni superslitin věnována celosvětová pozornost, neboť byl zaznamenán, zejména v posledních několika letech zvýšený počet selhání leteckých motorů. Během provozu jsou lopatky spalovacích turbín leteckých motorů vystaveny celé řadě degradačních vlivů, zejména pak vysokoteplotní korozi, únavovým procesům a creepu. V důsledku krátkodobého přetížení, např. během startů, přistávání, případně i dalších nepravidelností chodu prroudového motoru dochází v souvislosti s maximy teplot a napětí k nevratným změnám v mikrostruktuře materiálu kol a jejich vlastností. Příspěvek je zaměřen na studium mikrostruktury turbínových kol z lité niklové superslitiny INCONEL 713 LC, u kterých bylo během zkušebního provozu v PBS a.s. Velká Bíteš zjištěno poškození lopatek.

  • Název v anglickém jazyce

    Changes in Microstructure of Turbine Wheel Made of Inconel 713 LC

  • Popis výsledku anglicky

    Since the record of aircraft engine failures has deteriorated in the recent years, the issues of turbine blade service life and those of structural stability of Ni-based superalloys have been treated worldwide. While in service the blades of gas turbinesare exposed to a number of degrading influences, particularly to the high-temperature corrosion, fatigue processes and creep. In the periods of short-time overloading, e.g. during takeoffs, landings, or when experiencing other performance irregularitiess, the microstructure of the wheels undergoes irreversible changes in material and its properties induced by temperature and stress peaks. this paper aims to study the microstructure of turbine wheels made of Inconel 713 LC, a Ni-based superalloy, and observed to develop blade damages throughout the test operation in PBS Velká Bíteš.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    JG - Hutnictví, kovové materiály

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA106%2F02%2F1088" target="_blank" >GA106/02/1088: Optimalizace chemického složení a heterogenity, struktury, vlastností a užití lité niklové slitiny k výrobě spalovací turbíny</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2004

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Zeszyty naukowe politechniki Opolskiej seria Mechanika

  • ISSN

    1429-6065

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    78

  • Číslo periodika v rámci svazku

    298

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    179-184

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus