Mikrostrukturní změny turbínového kola ze slitiny Inconel 713 LC
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F04%3APU53453" target="_blank" >RIV/00216305:26210/04:PU53453 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mikrostrukturní změny turbínového kola ze slitiny Inconel 713 LC
Popis výsledku v původním jazyce
V současné době je problematice životnosti turbínových lopatek a strukturní stabilitě Ni superslitin věnována celosvětová pozornost, neboť byl zaznamenán, zejména v posledních několika letech zvýšený počet selhání leteckých motorů. Během provozu jsou lopatky spalovacích turbín leteckých motorů vystaveny celé řadě degradačních vlivů, zejména pak vysokoteplotní korozi, únavovým procesům a creepu. V důsledku krátkodobého přetížení, např. během startů, přistávání, případně i dalších nepravidelností chodu prroudového motoru dochází v souvislosti s maximy teplot a napětí k nevratným změnám v mikrostruktuře materiálu kol a jejich vlastností. Příspěvek je zaměřen na studium mikrostruktury turbínových kol z lité niklové superslitiny INCONEL 713 LC, u kterých bylo během zkušebního provozu v PBS a.s. Velká Bíteš zjištěno poškození lopatek.
Název v anglickém jazyce
Changes in Microstructure of Turbine Wheel Made of Inconel 713 LC
Popis výsledku anglicky
Since the record of aircraft engine failures has deteriorated in the recent years, the issues of turbine blade service life and those of structural stability of Ni-based superalloys have been treated worldwide. While in service the blades of gas turbinesare exposed to a number of degrading influences, particularly to the high-temperature corrosion, fatigue processes and creep. In the periods of short-time overloading, e.g. during takeoffs, landings, or when experiencing other performance irregularitiess, the microstructure of the wheels undergoes irreversible changes in material and its properties induced by temperature and stress peaks. this paper aims to study the microstructure of turbine wheels made of Inconel 713 LC, a Ni-based superalloy, and observed to develop blade damages throughout the test operation in PBS Velká Bíteš.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JG - Hutnictví, kovové materiály
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA106%2F02%2F1088" target="_blank" >GA106/02/1088: Optimalizace chemického složení a heterogenity, struktury, vlastností a užití lité niklové slitiny k výrobě spalovací turbíny</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2004
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Zeszyty naukowe politechniki Opolskiej seria Mechanika
ISSN
1429-6065
e-ISSN
—
Svazek periodika
78
Číslo periodika v rámci svazku
298
Stát vydavatele periodika
PL - Polská republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
179-184
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—