Vliv pravidelných nerovností kola a kolejnice na chování soustavy kolo-kolejnice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F06%3APU55761" target="_blank" >RIV/00216305:26210/06:PU55761 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv pravidelných nerovností kola a kolejnice na chování soustavy kolo-kolejnice
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá tím, jak nerovnosti kola a kolejnice ovlivňují chování a životnost soustavy kolo-kolejnice. Byl vytvořen výpočtový model o 4 stupních volnosti, který uvažuje tři možné způsoby pohybu: valení, smýkání a pohyb se ztrátou kontaktu kola s kolejnicí. Výpočty odhalily, že nerovnosti způsobují kmitání, které jednak významně zvyšují síly v kontaktu při nejvyšším zatížení, jednak způsobují odlehčení, které vede ke vzniku prokluzů nebo dokonce ke ztrátě kontaktu. Smýkání při prokluzech způsobujetření, jímž se vytváří teplo, které může vést ke zvýšení napětí nebo až k materiálovým změnám. Ztráta kontaktu vede k nárazům. Nerovnosti tedy mají negativní efekt na chování soustavy kolo-kolejnice.
Název v anglickém jazyce
Effect of Periodic Wheel and Rail Unevenness on Behavior of Wheel-Rail System
Popis výsledku anglicky
The paper studies how wheel and rail unevennesses effect behaviour and life of wheel-rail system. Unevenness can be caused by the production inaccuracy or by the wear. To study this, a computational model was created which considers three possible ways of behaviour: rolling, sliding and movement without the contact of the wheel with the rail. The computations revealed the unevennesses bring oscillations into the system which for one thing significantly increase the forces in the contact and for anothercause reducing the load and that leads to the sliding or even the loss of the contact. The sliding causes friction which creates heat which can lead to material changes and/or increased stress. The loss of contact leads to the impact. This proves unevennesses have very negative effect on the wheel-rail system.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA101%2F06%2F0914" target="_blank" >GA101/06/0914: Numerické modelování velkých elasto-plastických deformací a aplikace v procesech tváření kovů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Engineering Mechanics 2006
ISBN
80-86246-27-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
2
Strana od-do
136-137
Název nakladatele
Institute of Theoretical and Applied Mechanics, Academy of Sciences of the Czech Republic
Místo vydání
Svratka
Místo konání akce
Svratka
Datum konání akce
15. 5. 2006
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—