Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Wheel/rail adhesion and damage under different contact conditions and application parameters of friction modifier

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F23%3APU149774" target="_blank" >RIV/00216305:26210/23:PU149774 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0043164823002533" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0043164823002533</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.wear.2023.204870" target="_blank" >10.1016/j.wear.2023.204870</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Wheel/rail adhesion and damage under different contact conditions and application parameters of friction modifier

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Friction modifier (FM) is a newly developed third medium to control the service performance of wheel/rail. The wheel/rail performance is influenced by the wheel/rail contact conditions and FM application parameters. Therefore, the effects of FM application parameter and the wheel/rail contact parameters on the adhesion and damage behaviors of wheel and rail materials should be explored. In this study, the influences of application amount of FM, the wheel/rail contact stress and the creepage on the adhesion and damage behaviors were studied using a twin-disc machine. Results indicated that the increase in contact stress would reduce the wheel/ rail minimum adhesion coefficient and effective holding time of FM. The increase in the creepage would increase the adhesion coefficient and reduce the holding time. Under the wheel/rail contact stresses of 800 and 1100 MPa, the application of FM could reduce wheel/rail wear and damage. But under 1500 MPa, FM could cause serious rail surface damages. Moreover, the surface crack propagation process of rail mainly included three stages: initial stage, transition stage and rapid propagation stage. The "oil wedge effect" was the main mechanism for aggravating the surface damages of rail under 1500 MPa.

  • Název v anglickém jazyce

    Wheel/rail adhesion and damage under different contact conditions and application parameters of friction modifier

  • Popis výsledku anglicky

    Friction modifier (FM) is a newly developed third medium to control the service performance of wheel/rail. The wheel/rail performance is influenced by the wheel/rail contact conditions and FM application parameters. Therefore, the effects of FM application parameter and the wheel/rail contact parameters on the adhesion and damage behaviors of wheel and rail materials should be explored. In this study, the influences of application amount of FM, the wheel/rail contact stress and the creepage on the adhesion and damage behaviors were studied using a twin-disc machine. Results indicated that the increase in contact stress would reduce the wheel/ rail minimum adhesion coefficient and effective holding time of FM. The increase in the creepage would increase the adhesion coefficient and reduce the holding time. Under the wheel/rail contact stresses of 800 and 1100 MPa, the application of FM could reduce wheel/rail wear and damage. But under 1500 MPa, FM could cause serious rail surface damages. Moreover, the surface crack propagation process of rail mainly included three stages: initial stage, transition stage and rapid propagation stage. The "oil wedge effect" was the main mechanism for aggravating the surface damages of rail under 1500 MPa.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    WEAR

  • ISSN

    0043-1648

  • e-ISSN

    1873-2577

  • Svazek periodika

    523

  • Číslo periodika v rámci svazku

    June

  • Stát vydavatele periodika

    CH - Švýcarská konfederace

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    „“-„“

  • Kód UT WoS článku

    000982316500001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85151349705